Barn som pendler
Å pendle mellom to hjem er ganske vanlig i dagens samfunn. Men det kan være en utfordring både for liten og stor. Her kan du dele dine erfaringer med andre.
Dattern min skal begynne å pendle |
21:05 29.10.2007 |
|---|---|
Datter min på 7 år skal nå begynne å pendle Oslo - Stavern annenhver helg nå. Reisen tar ca 2 - 2,5 timer. Vi er litt uenige om hun skal ta buss eller tog. Barnefaren mener buss er best, for den stopper nærmere de og er billigere enn tog. Jeg er veldig usikker da jeg mener bussen ikke er like sikker som toget. De har vel ikke sikkerhetsbelter ombord på bussen? Liker ikke tanken på at hun skal sitte usikret på en så lang strekning alene. Barnefaren sier at jeg er altfor bekymret og at jeg ikke skal ta alle sorger på forskudd, men det er lett for han å si. Hva mener dere er tryggest av tog og buss? Vet det ikke er sikkerhetsbelter på tog heller, men jeg føler likevel at det blir annerledes. Bekymret mor |
|
| Anonym | |
Sv: Dattern min skal begynne å pendle |
20:32 30.10.2007 |
|---|---|
Skal dette barnet på bare 7 år kjøre en så lang vei alene med buss/tog? Jeg må si jeg reagerer på det, og trodde ikke det var anbefalt å la barn kjøre tog/buss alene før de er rundt 10 år? Men til saken, du er bekymret for at barnet skal kjøre så langt uten sikkerhetsbelte. Dette er jeg forsåvidt enig med deg i, men må si jeg hadde vært mer bekymret for at barnet skulle gå av på feil sted når det kjører buss alene. En buss stopper på mange steder, og jeg hadde ikke stolt på at en 7åring ville klare å sitte i ro på bussen i over 2 timer og kommet seg av på riktig sted. Og går det buss direkte fra oslo - stavern, eller må man bytte underveis? Jeg mener at det helt klart er best for et så lite barn å ta tog fremfor buss, (det er også sikrere med tanke på din bekymring ifh til sikkerhetsbelte, pluss at barnet kan bevege seg litt friere i et tog, og trenger ikke sitte i ro i et sete under hele turen) det går også raskere med tog, og det vil være lettere for barnet å vite hvor det skal av. Og ja, det er mye sikrere å kjøre tog enn buss. |
|
| Anonym | |
00:17 31.10.2007 |
|---|---|
Jeg også synes dette var en veldig lang vei å reise alene for en 7 åring. Er du sikker på at hun er moden nok til det? Det er nok sikrere å kjøre tog enn buss, men i denne saken her vil jeg påstå at buss er den sikreste måten å reise på for din datter. På bussen så er det lettere for buss sjåføren å følge med på at barnet ikke går av for tidlig eller på feil stopp, for han ser jo alle som går av bussen. På ett tog er det egentlig ingen som følger med på om barnet holder seg på toget eller ikke. De som jobber ombord på toget holder seg aldri i den samme vognen hele tiden. Dessuten så pleier barn å bli satt helt foran i bussen slik at sjåføren har kontroll over de. Ang. din bekrymring for sikkerhetsbelter, så har de aller fleste bussene på den strekningen sikkerhetsbelter på alle seter. Helt foran i bussen pleier det dessuten å være 3 punkts belte, og ikke bare magebelte. Jeg vil si det er sikrere at barnet sitter fastspent hele veien til det skal gå av enn at det skal få lov til å gå rundt i gangene på toget. Det er iallefall ikke veldig trygt. Vurder nøye om du synes dattern din er moden nok og klar til å reise så langt på egenhånd. |
|
| Anonym | |
15:38 3.11.2007 |
|---|---|
Mener å lest at de ikke anbefaller så små barn å pendle med buss/tog alene så små, mens fly er det 5 års grense på. Men i fly har de hele tiden øye på barna. Søk litt på nett om det, har skrevet ut noen papirer på dette men har de ikke tilgjengelig her nå. |
|
| **Angelica** | |
22:03 18.11.2007 |
|---|---|
Jeg måtte bare svare på dette innlegget. Det er ingen grunn til å bekymre seg for at et barn på 7 år skal reise alene på denne måten. For det første er barn meget tilpassningsdyktige og takler mer enn vi aner. Ellers så har min datter pendlet fra Bømlo til Stavanger 2.5 time med buss siden hun var syv, er elleve år i dag, og det har gått kjempe fint. Bussturen innebærer også en ferjeovegang, hvor hun må opp i kafeen under overfarten. Jeg må si hun har faktisk vokst på reisingen.. Så lykke til! Det går så fint så.. |
|
| babyjente | |
21:26 31.12.2007 |
|---|---|
Jeg hadde aldri satt en 7-åring alene på hverken tog eller buss. Datteren min er snart 9 år, men jeg ville ikke følt meg trygg på situasjonen før hun var noe eldre. Dersom man følger barnet på bussen og henter det ved ankomst, uten overganger o.l. så kunne jeg muligens ha overlevd det om et års tid. Barnefar skal flytte en time utenfor Oslo. Han truer med å sette henne på toget når hun skal på skolen. Dvs at hun må bytte til bane på Oslo S. Det kommer simpelthen ikke på tale. Og det anbefales at barn skal være minst 12 år før barn reiser alene med overgang. Og hva hvis noe skjer? Hva hvis det blir togstopp og det blir busstransport iestedet? Skal man da belage seg på at andre voksne ivartar ditt barns interesser? For man kan ikke stole på konduktørene, som ikke setter pris på å bli pålagt rollen som barnevakt. Jeg synes en løsning med kjøring i bil er bedre for så små barn. Deler man på det blir ikke turen så lang. |
|
| Anonym | |
07:36 24.02.2008 |
|---|---|
Hva i alle dager skulle dere funnet på om barna deres måtte ta buss til skolen lurer jeg på da.. Og da mener jeg ikke buss som bare er skolebuss, finnes nok av unger her i landet som tar vanlig rutebuss til skolen uten at det byr på problemer. Tok selv rutebuss til skolen fra jeg var 6 år, hadde forholdsvis lang vei, ikke noe problem. Mange unger nå til dags blir gjort helt hjelpeløse av foreldre som tror at de ikke kan klare noenting selv, sorry ass. Tog med overgang på Oslo S er jeg dog enig i at blir vel mye for en 7-åring, spesielt med så mye problemer NSB har. |
|
| Anonym | |
14:10 29.01.2008 |
|---|---|
Synes det blir feil å være så bastant som å si at "hun er for ung til å ta tog/buss alene". Overgang er jeg helt enig i at hun er for liten til, men hvis noen følger henne på bussen og møter henne når hun er fremme tror jeg nok det kan gå helt fint. Kommer litt an på modenheten til barnet også. Ang. buss/tog så reiser sambos 12 åring alltid med (ekspress)buss (dvs. han følger h*n på toget til Oslo, og bytter til buss der). Grunnen til det er at sambo ser på buss som tryggere enn tog i den forstand at det alltid er en sjåfør tilstede, det er færre stoppesteder, og dermed mindre sjanse for å gå av på feil sted. Det som absolutt ville lønne seg tidsmessig hadde vært om h*n tok toget hele veien (går regionaltog direkte), men dette mener sambo h*n ikke er klar for, nettopp pga. ovennevnte grunner. I tillegg til det er bonusbarnet litt vimsete til tider (absolutt ikke vondt ment :) ), så h*n kunne fint finne på å gå fra bagasje (bl.a. bærbar pc) for å gå på toalettet. Dette vil jo sannsynligvis ikke bli et stort problem på bussen, men på et tog med flere stoppesteder og mer gjennomgangstrafikk, er kanskje ikke dette så smart. Personlig synes jeg sambo (og forøvrig også biomor) overreagerer med tanke på hvor "farlig" det er å ta toget, men hvis sambo synes det er greit å bruke den tiden det tar ekstra for å få h*n på bussen, skal han for all del få lov til det :) |
|
| Anonym | |
03:02 10.02.2008 |
|---|---|
Datteren min pendler til faren sin som bor på Hamar og reiser fra Larvik med tog. Jeg har bare gode erfaringer med konduktørene på toget - de pleier å plassere barn som reiser alene i samme vogn som de sitter i mellom stasjonene, det er vognen med kioskautomat og der kontrollsentralen til konduktørene er. Jeg hadde ikke villet sendt datteren min med buss på denne strekningen, og hun er 10 år. jeg føler det mye tryggere med toget. NSB anbefaler ikke at barn reiser alene før de er 10, så det spørs om konduktørene er villige til å ta ansvaret for henne før den tid. men, ta en prat med dem på stasjonen i Larvik og hør hva de mener. Det trenger ikke være så dyrt å sende med tog, vi bestiller i god tid og får dermed lavprisbillett til 399,. t/r. På NSB sine sider står det: En togreise kan være en opplevelse for et barn og noe de kanskje gleder seg til. I tillegg skal du som foreldre være trygg når du vet at ditt barn er underveis på tog. Barneombudet anbefaler en aldersgrense på 10 år for barn som reiser alene. For lengre reiser med togbytte, bør barnet være 12 år eller eldre. NSB støtter denne anbefalingen, og presiserer samtidig at foreldrene selv må vurdere sine barns modenhet. Det er lurt at en voksen reiser med barnet de første gangene, slik at barnet blir vant til hele reisen. Slik kan også foreldrene få inntrykk av om barnet opplever trygghet og greier seg selv. Barneombudet har utarbeidet en brosjyre for foreldre som skal sende sine barn ut på reise alene. |
|
| Nemo 11. juni 08 | |
07:38 24.02.2008 |
|---|---|
Det er påbudt med sikkerhetsbelter i buss, så jo, det _skal_ være sikkerhetsbelter, men det er vel ikke alle busser som er oppgradert ennå. |
|
| Anonym | |