Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

AD/HD debatten

Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Barn med ADHD-er det en umulighet å få dem til å sitte stille selv om det er noe som virkelig fenger dem?
08:26 25.10.2007
Jeg er ikke enig i det.Men på jobb i går var det en kollega som hardnakket påstod det.

Vi jobber med barn,og i går sa jeg at hun sitter så rolig og fint når vi jobber med perler,er tydeligvis noe hun liker godt(8 år).Og da fikk jeg til svar at det er sikkert fordi hun ikke har ADHD,moren overdriver så.Man får ikke et ADHD-barn til å sitte så stille selv om de gjør noe som fenger dem.Hun hadde en bror med sterk ADHD selv,og etter samtale med ADHD-foreningen,var visst dette helt umulig.

Prøvde å ymte frempå om at det kan kanskje ha noe med graden av det å gjøre,om det er jente eller gutt.Har selv ei jente vi mener kan ha det,og hun sitter jo rolig hvis det er noe hun virkelig liker,om enn ikke for så lenge ad gangen.
Og hun lukket også ørene for at det er forskjell på jenter og gutter som har det,når jeg ymtet frampå om at gutter kanskje kan ha en mer utagerende adferd enn jenter.Noen ganger kan de være mer stille og tilbaketrukket mener jeg,iallfall i skolesammenheng.

Ja,ja,det var en liten utblåsning fra meg:-)Ingen barn er jo like,og jeg mener nå iallfall at det er forskjell på dem med ADHD også.Alle oppfører seg jo ikke likt
snirkeline
Sv: Barn med ADHD-er det en umulighet å få dem til å sitte stille selv om det er noe som virkelig fenger dem?
13:22 25.10.2007
Barn med ADHD har ingen problemer med å sitte i ro hvis noe fenger dem. De har tvertimot et problem med å klare å løsrive seg fra ting som fenger. Typisk er at de holder fokus og interesse over lang tid og selv om alle andre (uten ADHD) er lei fortsetter de.

Min sønn som har ADHD kan sitte i timesvis med emner som fenger. En gang satt han med bruksanvisning og legobyggverk fra 8 om morgenen til sengetid. Han ble både sint og frustrert men nektet å gi seg. Han måtte nesten tvinges til å spise. Han ga seg ikke før han var ferdig med bygget.

Han har også sterke interesser for temaer som dinosaurer, vikinger og Ringenes Herre. Disse varer i måneder og år, selv om intensiteten varierer.

Dette har jeg også fått bekreftet på bup, og på diverse nettsider hvor jeg kan lese om temaet.
Anonym
Sv: Barn med ADHD-er det en umulighet å få dem til å sitte stille selv om det er noe som virkelig fenger dem?
18:29 25.10.2007
Godt å høre at det er andre som mener det samme.Syntes dette hørtes ut som noe tull.Var visst helt umulig ifølge henne,da kunne det visst ikke være ADHD.Ser også det med denne jenta,at hun helst ikke vil gi seg når det er ryddetid.

Og datteren min også kan sitte i ro lenge ad gangen hvis det er ting hun virkelig liker å holde på med.Som tegning,trolldeig o.l.

Sikkert noen,som broren hennes,som ikke roer seg med noe.Men syns bare det ble så feil å si at sånn er det med alle,og ferdig med den saken....
snirkeline
17:41 26.10.2007
Som spesialpedagog har jeg jobbet med elever med ADHD i flere år, og har også en datter med ADD. Det finnes like mange forskjellige "utslag" av ADHD og ADD som det finnes ulike elever ellers i skolen... Og takk og pris for det! :-) Men svært mange sammenligner med det ene tilfelle man kjenner godt til, og plasserer alle i samme bås! Dessverre... spesielt for barna!
Troillpia
00:06 9.03.2008
Barn med adhd kan sitte stille når noe fenger dem,å andre dager ikke.M)g å min sønn har adhd.Sønnen min kan noen dager være villere andre dager ikke.Kommer annpå dagene.Kommer annpå om han har spist mye søtt.Da blir det værre å sitte stille.Mye som fenger meg,men ikke altid eg har roen.Husk alle adhd barn er ikke like.Er alle med sukkersyke like??vi er forskjellige inndivider.Takk å Pris)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------