Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 6-8 år

For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Hjelp! Jente på 7 år med Atopisk eksem
 17:10 23.10.2007
Hei
Datteren min på 7 år har Atopisk eksem. Dette har ho hatt sidan ho var ca 1 år. ho klør på alle ledd, som de ho bøyer albuen og bak knærne.
Kløinga kjem mest om natta, så ho gjer de i søvne. No e de heilt ekstremt, skikkelig rød, og småblemmete.
Kjøpte en krem på apoteket som var anbefalt, men synst faktisk den har gjort de værre.
Har vært til legen med problemet før, men da får vi bare resept på kortisonsalve (trur eg), den har eg hørt at vi bør unngå å bruke, pga den er så sterk og fortynner huda...
Vi aner ikkje ka som er årsaka til at ho har Atopisk eksem, så viss her er noken som kan kome med tips så hadde eg satt stor pris på de :)

vennlig hilsen bekymra mamma
babypoh
Sv: Hjelp! Jente på 7 år med Atopisk eksem
 19:29 23.10.2007
Dersom hun er så plaget hadde jeg ikke nølt med å smøre henne med kortisonkrem, det går jo ut over nattesøvnen om hun klør sånn stakkar.. Er jo viktig å forebygge også, med en god krem. Ta kontakt med lege, evt hudlege. Bivirkningene av kortison brukt lokalt er ikke så store. Mer vanlig ved bruk av kortisontabletter over lang tid.
Korse76♥
 22:52 23.10.2007
takker for svar, har smurt ho på områdene der ho klør, før ho la seg med kortionsalve.. men skal få best enlegetime til ho og`.
Eg har 26 dager igjen til termin, med nr 2, og er veldig bekymra for at babyen vil utvikle atopisk eksem og. verken eg eller faren har de, så kan ikkje sjå noken arvelig sammen- heng.

Noken som veit om ting man kan prøve å la være i perioder, for å sjå om de hjelper?
Har lurt litt på om de kunne være vaskemiddelet i klærne, men ho klør jo bare om natta, når ho stort sett sove bare i trusa.
babypoh
 11:35 24.10.2007
Bruke sensitiv vaskemiddel, smøre forebyggende med feks Apobase, noen mener omega3 kan hjelpe. Ellers så er det jo verd å tenke på at ull kan forverre, også den tørre luften om vinteren. Sol og sommer, med saltvann er også bra. Ellers så er nå min mening at man skal være forsiktig med å prøve å kutte ut mat uten en leges anbefaling...
Korse76♥
 15:34 24.10.2007
Det er hardere for huden å gå med eksem over tid enn å smøre kortisonsalver, så vær så snill å smør!

Få legen til å henvise dere til en hudlege. Han kan gi dere bedre råd enn allmenlegen kan.

Du må smøre kortison to ganger pr. dag i 14 dager, for så å ta 7 dager pause. (Etter anvisning fra hudlege.) På den måten får huden tid til å bygge seg opp mellom smøreperiodene. Det er viktig at du smører en hel periode når du først begynner, for hvis ikke vil det etterhvert bli vanskeligere å få bukt med det.

Som du sikkert vet, er det veldig viktig å holde huden myk med fuktighetskrem. Du kan prøve Aderma Exomega, A-krem, eller Apobase. Let til du finner en du syns er god til din jente.

Ellers noen husmor-tips:
Bruk bare tøyvaske- og skyllemidler uten parfyme.
Hun bør ikke bade med enn 1-2 ganger pr. uke, og bruk minst mulig såpe. (Ikke sterkt parfymerte såper!!)
Ull mot huden bør unngås, likedan at hun blir våt. Fuktig, varm hud er de beste forholdene for eksem.
Hvis hun klør i søvne, så sett over bomullsbandasjer etter at dere har smurt om kveldene. (Klipp lapper av "gamle tøybleier". De kan kokes og brukes flere ganger.)
Unngå sitrusfrukter i perioder med eksem. De forverrer ethvert utbrudd.

Håper du får litt hjelp av dette. Jeg har levd tett innpå atopiske barn i 20 år, og er nå gift med en atopiker, så jeg har prøvd det meste.
MammaTil2
 09:19 27.10.2007
Kjøp nattlysolje kapsler og smør på områdene hvor eksemet er. Hun bør og få tilført olje innenfra, f.eks. udos choise. Har dere tatt allergi intoleranse test? Det bør dere gjøre. Har du testet om det er melkeprodukter hun reagerer på? Ta bort alt av melkeprodukter to uker, er det det vil dere raskt se bedring. Nattlysoljekapslene stikker du hull på og smører utover, det er et firma i drammen som selger de på postordre, de inneholder mer enn de fleste andre på markedet og er dessuten rimelige. Firma heter naturamed, tror jeg! Begynte hun med melk når hun var ett år?
Lykke til
Mette Elisabeth
 22:09 15.11.2007
Se eksem og allergi på din baby, her er det mange med barn, ikke bare babyer, silkedyner anbefales, se soray.no, har helt stoppet kløing på natta hos oss, ellers må du ikke være redd for kortison, har brukt det i 9 år vi, prøv også søvndyssende til kvelds feks phenamin, god effekt, prøv også våtbandasjer se eksemskolen.no

Lykke til
Sett gjerne innlegget ditt på din baby under eksem og allergi :)
eksemmamma
 00:45 1.12.2007
Ha kli i badevannet, og smør henne inn med fet krem, mange,mange ganger om dagen, mine barn har alle atopisk eksem, og jeg har vært gjennom hele spekteret av kremer pog salver, leger og spesialister. Minstejenta mi på seks år er den som er mest plaget her i huset nå, hun smører vi med decubal, ceridal, kortison og antibiotika salve. Dvs. i sommerhalvåret er hun mye bedre, men da smøres hun minimum fire ganger daglig, da med solfaktor (en med mye fett) på dagen og Decubal på kvelden. Vi går overtil Decubal og Ceridal i midten av september. da øker vi smøringen til syv til åtte ganger om dagen, for så å øke gradvis utover høsten til vi smører henne 10-15 ganger om dagen om vinteren. jeg vet det høres mye ut, men atopisk eksem kommer av tørr hud. Huden klare ikke å produsere nok fett selv og klarer heller ikke å holde så godt på fet i huden derfor er det nødvendig å smøre så mye. Kortison bruker vi kun når hun får utslett, noe som dessverre kommer innimellom når skolen ikke klarer å holde tritt med smøringen. noen ganger går utslettet over i sår, da bruker vi antibiotikasalve. Kortison og antibiotikasalvene er da forskrevet av lege. Min yngste er mest plaget i ansiktet, og i albueleddene og kneleddene. Lykke til jeg håper dere blir kløfrie....
Hekleheksa
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------