Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
grenser og leggetider for tweens- barn på 11 og 13
 00:09 18.10.2007
Hei alle! Jeg er ny bruker her, og prøver meg på et innlegg. Jeg er samboer med en mann med to barn på 11 og 13 som bor hos oss ca 60% av tiden. Samboeren min og jeg er svært uenige når det gjelder barneoppdragelse generelt, og grensesetting og leggetider spesielt. Jeg får som oftest til svar på mine innspill at jeg "ikke vet hvordan det er" fordi jeg ikke selv er forelder. Han har vokst opp i et "mindre møblert hjem" og er ikke selv vant med grenser hjemmefra, og det forstår jeg. Jeg er derimot oppvokst med ganske strenge grenser når det gjelder både tv-titting, leggetider og lignende. I vår situasjon føler jeg at det er barna som styrer hverdagen i all for stor grad. De får det stort sett som de vil. Det er uheldig, fordi jenta på 11 er en "håndfull"- hun er voldsom og grenseløs på alle måter. Jeg er kjempeglad i henne, og hun er en utrolig skjønn jente på mange måter, men har raseriutbrudd støtt og stadig, banner, overhører konsekvent beskjeder, klarer ikke holde på venner og så videre.

Jeg føler at vi nå er inne i et blindspor der jeg er the bad cop som gir klare meldinger på oppførselen til barna og gir beskjeder om lekser, leggetider, spilletider o.l, mens samboeren min er the good cop som kjøper ting til dem, og lar dem være lenge oppe, spille lenge o.l.

Vi har diskutert mye i det siste i forhold til grensesetting og det eneste "han har blitt enig om" er at barna nå skal legge seg kl 22.45, og kan få lese til 23. Jeg er sterkt uenig, og mener at dette er for sent. Spesielt for jenta som alltid er trøtt som et fly om morgenen og som skaper et mareritt hver morgen med kjefting og smelling med dører. Mitt problem i forhold til dette er at det er jeg som har ansvaret for dem om morgenen, fordi han begynner tidligere enn meg på jobb. Det er jeg som får dem opp, lager mat og får dem på skolen, og dermed også jeg som får bråket om morgenen. Dette har jeg brukt som argument for at jeg også skal ha noe å si i forhold til leggetider, men får ikke gjennomslag.

Databruk og tv-spill er også et område der vi ikke blir enige. I følge mine begreper er det noe ramlende galt når barna får lov til å sitte uavbrutt foran en skjerm fra de kommer hjem fra skolen og til leggetiden som altså er kl 22.45. Gutten på 13 kommer hjem fra skolen og sitter gjerne foran X-boxen fra 14.15 til leggetid, kun avbrutt av middag og kvelds. Samboeren min mener at det følger så mye positivt med spillingen (læring av engelsk og "sosialisering" via nettet) at han ikke ser behovet for begrensning.

Hva mener dere? Hva vil dere anbefale som leggetid til barn på 11 og 13, og hvilke grenser har dere når det gjelder spilling, data og tv? Noen innspill, tips og råd? Mottas med takk...
the bad cop
Sv: grenser og leggetider for tweens- barn på 11 og 13
 00:45 31.10.2007
Det er en lei situasjon du har kommet opp i her. Jeg er selv stemor til 3 barn i alderen 8, 11 og 14. Gutta på 8 og 14 år bor her ennenhver uke, mens jenta på 11 år bor her fast i ukedagene og annenhver helg. Jeg og mannen min er heldigvis enige ang. oppdragelsen av barna, og vi har de samme reglene. Det er ikke greit for barna at far og stemor er så uenige i hvordan barna skal ha det.
Det er viktig at dere prøver å bli enige, hvis ikke kommer dette til å slite dere helt ut.

Her i huset har vi faste regler, og det ser ut til at barna synes det er veldig greit.
Når barna kommer hjem fra skolen, så setter de seg ned og gjør ferdig leksene sine. Etter at lekser er gjort får de drive på med ting de har lyst til selv. Vi har satt en grense på at de kun får sitte på pc/spille tvspill 2 timer om dagen. Vi har også bestemt at alle skal gå på 1 fritidsaktivitet hver. 8 åringen spiller fotball 2 dager i uken, 14 åringen spiller innebandy 3 dager i uken, mens hun på 11 går på teater 2 ganger i uken. Det er viktig at barna kommer seg ut litt, og holder seg i aktivitet sammen med andre barn.

Ang. legge tid, så legger 8 åringen her seg rundt kl. 20.15, og får da lese en halvtimes tid. De på 11 og 14 legger seg mellom 21.00 og 21.30, og får leste til senest 22.00. De kan ikke legge seg senere enn dette, for da er de altfor uopplagte dagen etter. Det å legge seg kl. 23.00 på en hverdag er alt for sent, og i og med at det er du som har ansvaret om morgenen så bør du få lov til å komme med din mening i denne saken.

Håper det løser seg før dere!
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------