Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barneoppdragelse, BarnetMitt

Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Grenser og leggetider for tweens- barn på 11 og 13
15:37 15.10.2007
Hei alle! Jeg er ny bruker her, og prøver meg på et innlegg. Jeg er samboer med en mann med to barn på 11 og 13 som bor hos oss ca 60% av tiden. Samboeren min og jeg er svært uenige når det gjelder barneoppdragelse generelt, og grensesetting og leggetider spesielt. Jeg får som oftest til svar på mine innspill at jeg "ikke vet hvordan det er" fordi jeg ikke selv er forelder. Han har vokst opp i et "mindre møblert hjem" og er ikke selv vant med grenser hjemmefra, og det forstår jeg. Jeg er derimot oppvokst med ganske strenge grenser når det gjelder både tv-titting, leggetider og lignende. I vår situasjon føler jeg at det er barna som styrer hverdagen i all for stor grad. De får det stort sett som de vil. Det er uheldig, fordi jenta på 11 er en "håndfull"- hun er voldsom og grenseløs på alle måter. Jeg er kjempeglad i henne, og hun er en utrolig skjønn jente på mange måter, men har raseriutbrudd støtt og stadig, banner, overhører konsekvent beskjeder, klarer ikke holde på venner og så videre.

Jeg føler at vi nå er inne i et blindspor der jeg er the bad cop som gir klare meldinger på oppførselen til barna og gir beskjeder om lekser, leggetider, spilletider o.l, mens samboeren min er the good cop som kjøper ting til dem, og lar dem være lenge oppe, spille lenge o.l.

Vi har diskutert mye i det siste i forhold til grensesetting og det eneste "han har blitt enig om" er at barna nå skal legge seg kl 22.45, og kan få lese til 23. Jeg er sterkt uenig, og mener at dette er for sent. Spesielt for jenta som alltid er trøtt som et fly om morgenen og som skaper et mareritt hver morgen med kjefting og smelling med dører. Mitt problem i forhold til dette er at det er jeg som har ansvaret for dem om morgenen, fordi han begynner tidligere enn meg på jobb. Det er jeg som får dem opp, lager mat og får dem på skolen, og dermed også jeg som får bråket om morgenen. Dette har jeg brukt som argument for at jeg også skal ha noe å si i forhold til leggetider, men får ikke gjennomslag.

Databruk og tv-spill er også et område der vi ikke blir enige. I følge mine begreper er det noe ramlende galt når barna får lov til å sitte uavbrutt foran en skjerm fra de kommer hjem fra skolen og til leggetiden som altså er kl 22.45. Gutten på 13 kommer hjem fra skolen og sitter gjerne foran X-boxen fra 14.15 til leggetid, kun avbrutt av middag og kvelds. Samboeren min mener at det følger så mye positivt med spillingen (læring av engelsk og "sosialisering" via nettet) at han ikke ser behovet for begrensning.

Hva mener dere? Hva vil dere anbefale som leggetid til barn på 11 og 13, og hvilke grenser har dere når det gjelder spilling, data og tv? Noen innspill, tips og råd? Mottas med takk...
the bad cop
Sv: Grenser og leggetider for tweens- barn på 11 og 13
23:54 3.11.2007
Jeg syns d høres ut som du og samboeren din trenger en skikkelig prat sammen. Selvfølgelig har du noe du skal ha sagt i saken selv om du ikke er forelder selv. Spesielt siden d er du som har ansvaret for hans barn om morgenen. Du burde rett og slett være streng og si at dersom han ikke engang vil høre på dine forslag får d være hans oppgave å takle morgengretne unger og selv få dem på skolen. Dette burde jo vekke han litt. Og jeg må si at jeg er helt enig med deg at d er fælt med barn som sitter foran TV, PC eller X-box fra de kommer hjem fra skolen og helt frem til leggetid. Barn burde aktivisere seg på andre måter, og dessuten være litt ute i frisk luft. Jeg ville tvunget frem en avtale om fast bruk av dette. F.eks 2 timer i løpet av en dag max, og kanskje heller la de ha litt mer valg i helgene.
Stine*Mor
Sv: Grenser og leggetider for tweens- barn på 11 og 13
20:31 11.11.2007
All ære til deg som holder ut med dette,dag inn og dag ut:) Håper faren åpner øynene og ser alle sider av saken..!!

Barn trenger tydelige og klare grenser for å kunne bli selvstendige og i samspill med andre,det er derfor utrolig viktig at du og samboeren din kommer frem til en løsning der begge er enige for barnas skyld..
Jeg er faktisk ganske sikker på at hvis barna hadde fått klare retningslinjer på hva som er lov og ikke,og når tv skal slåes av osv. Vil dere se en enorm forandring på begges oppførsel etter en tid.
Jenten sin måte å oppføre seg på,er kanskje bare et rop om at hun vil at pappen skal ta afere, og begynne og oppføre seg som en. Det er faktisk ikke barnet det er noe gale med. Det er dere som voksne som skal vise barna at det ikke er akseltabelt og oppføre seg slik,det er dere som skal vise barna hvor grensene går,det er dere som voksne som har hovedansvaret for barna.. Barn skal ikke oppdra seg selv..
(Selv om det KAN være helt utenkelig for andre som leser dette)

Med tanke på hvilke oppdragelse faren selv har fått, er det veldig lett og gi samme oppdragelse til barna, kanskje uten å tenke over det.
Det vi lærte som barn, formidler vi videre til våres igjen. Bevisst og ubevisst. Leggetiden til barna var kanskje i seinaste laget ja. Det er tross alt skoledager, og ungene skal være noen lunde oppegående. Jeg ville satt legge tiden til seinast halv9 til ho på 11 år, og kl9 til gutten på 13.. (Han er jo faktisk 2 år eldre)
MCA!
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)