For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
FARLIGE IMPREGENRINGSSPRAYER!!
09:38 12.10.2007
Når jeg har vært og handlet barneklær-og utstyr, har jeg merket at butikkpersonalet alltid på det varmeste anbefaler å kjøpe med en impegneringsspray og spraye løs på alt fra barnedresser, vinterposer, sko, ytterklær mm.
Dette synes jeg er skremmende med tanke på at disse sprayene inneholder fluorerte miljøgifter som: "Selv små mengder av disse miljøgiftene har vist seg å gi store skader på forplantningsevnen, cellefunksjoner og hormonsystemet. Konsentrasjonene som er funnet i ville dyr, er nær opp til de konsentrasjoner som i laboratorieforsøk har gitt skadelige effekter. De fluorerte miljøgiftene brytes nesten ikke ned i naturen og bør plasseres i samme klasse som de tidligere forbudte miljøgiftene DDT, PCB og PFOS." Dette er fra en artikkel på Norges Naturvernforbundets nettside.
På Babyshop i Oslo ble jeg anbefalt å spraye vinterdressen til min gullgutt på 10 mnd.!!!
Siterer fra Naturvernforbundet: "Forbrukere sprayer miljøgifter rett ut i lufta når de impregnerer sine klær. Dette er en del av forklaringen på hvorfor disse giftstoffene nå finnes i alt fra nyfødte barn til isbjørn og polarmåke."
Og med tanke på at han sutter på ermene sine hele tiden (er som en bamse/smokk) og ville i tilfellet få farlige miljøstoffene direkte i seg!!!
Det gjør meg forbannet at aktører i barneutstyrsbransjen så ukritisk anbefaler og driver aktiv markedsføring av slike farlige produkter!!!
Vil dere vite mer om miljøgifter i impregneringssprayer og i klær gå inn på denne linken:
http://www.naturvern.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=104595
duppelupp
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem