Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Snart 4 og veldig trassig
19:39 8.10.2007
Datteren min på snart 4 år er utrolig trassig til tider. Svarer stygt og blir sint for den minste ting. Heldigvis er ikke dette hver dag, men ofte nok. Det jeg sliter mest med er når jeg snakker til henne,"kjefter" om dere vil, så er hun så fæl til å begynne og slå. Hun vet det ikke er lov å slå. "Heldigvis" er det bare meg hun slår, men likevel...
Det jeg lurte på i denne sammenheng er om noen har ett godt råd for å få henne til og slutte med dette. Har prøvd timeout, men det ser ikke ut til og fungere.
Alle råd tas imot med stor takk!!
Anonym
Sv: Snart 4 og veldig trassig
15:39 11.10.2007
hei du, hvis timeouten ikke fungerer så kan du trekke deg unna. du er mamma vettø og de får testa seg skikkelig. signaliser at du ikke vil prate når hun blir sint og slår. en annen ting er å trekke inn leker og andre ting barnet liker. er ikke så enkelt det der, hun er i trassalderen ennå sikkert. samtidig så er det litt lurt og tenke på at hun får impulser fra evt barnehage og dermed tar hun med seg sånne ting hjemme. hvor sint blir du da og reagerer hun når du da blir sint? voksne skal vise følelser de også men hvis barnet er en skikkelig sinnatagg så blir det bare bensin på bålet hvis du blir sint tilbake. tell til ti og fungerer ikke det så trekk deg rolig tilbake. du når ikke så godt inn uansett før hun har roet ned. lykke til uansett!! og stå på!
Har mye av de samme utfordringene med min sonn som er snart 4 ogsa. Vi har dessuten fatt ei lita jente i september, sa det er ikke bare bare... Er nok noe sjalusi, men ogsa utrolig mye trass og sinne. Jeg blir helt matt til tider, og foler meg rett og slett inkomtpetent som mor! Ikke noen god folelse. Vi bor for tiden i USA, og jeg vet at det var et par gutter og jenter i den gamle barnehagen (vi har nettopp byttet for en uke siden) som hadde skikkelig darlig innflytelse pa gutten var, sa na far vi se hvordan det gar i nye omgivelser. Forste uken gikk i alle fall flott, til og med litt bedre enn for!
Jeg har merket meg at det a trekke seg tilbake og vaere veeeeldig talmodig hjelper noe, men jeg mener - det far vaere grenser for hva man skal tillate en liten ronner ogsa for man "slar i bordet". Jeg foler meg som sagt til tider makteslos, sa jeg henger meg pa og sier som du - rad mottas med stor takk!
En måte vi har taklet trass og dårlig oppførsel på er bruk av belønningskort-metoden. Når sønnen vår har oppført seg fint får han et kort. Det kan f.eks være at han har sitti fint sammen familien og spist middag (en av våre problemsituasjoner), lekt hyggelig sammen med lillesøster etc. Trenger ikke være store begivenheter. Poenget er at det forsterker det vi som foreldre ser på som positive sider.Det er faktisk best når kortet kommer uten at barnet forventer det. Når han har samlet 6 kort (antallet bestemmer dere selv, men avtal med barnet på forhånd), får han en litt større gave (et Donald-blad, en tur til badeland etc. Noe han synes er gøy) MEN når vi opplever dårlig situasjoner, som du nevner med f.eks slåing/frekke tilbakemeldinger, da blir et kort tatt fra han. Barnet lærer da ganske fort at det ikke lønner seg å oppføre seg "dårlig". Vi fikk en helt ny tilværelse etter at vi prøvde denne metoden. Gutten vår synes også det er kjempestas å samle kortene. Håper dette kan hjelpe flere:)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem