Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Mine, dine og våre barn

Denne debatten er for alle som ikke er medlemmer av en kjernefamilie, og det er vel de aller fleste. Her kan du komme med hjertesukk og dele erfaringer med andre så mye du orker!
Her er anonymknappen tatt bort.
Vennlig hilsen jordmor Siri
den vanskelige rollen som stemamma
22:20 3.10.2007
hei alle sammen.
tenkte jeg skulle dele litt min erfaring med dette å være stemamma.
samboeren min har en gutt på 7 år som i tillegg har adhd. jeg har vært i denne guttens sitt liv i snart 4år og det har vært en tung men utrolig lærerik vei.
kjærligheten kommer sjelden gratis hos disse barna uansett hvor godt morsevne man er. barna har sterke bånd til sine foreldre og bildet som gikk i stykker med mor og far er for mange barn en tung prosess og svelge.
den første tabben jeg gjorde var å gå inn litt for aktivt i oppdragelsen. barnet begynte å forbinde meg med en person som satte grenser og selfølgelig ga gutten motstand så det holdt. grensene jeg satte var egentlig en prosess inni meg selv som ville at jeg kunne ha dette barnet litt på avstand. for man skjønner fort det er en stor risikofaktor med disse barnet og båndet man knytter. man kommer ikke utenom at man en dag blir tvunget til åpne hjertet sitt og slippe inn dette barnet. ,man forstår da at man er ganske utsatt og livet blir en sjanse med tanke på at forholdet kan bli slutt og man mister kontakten med barnet.
det gjelder å være modig og tenke lansiktig. jeg påstår det er tøffere å være stemamma enn å være biologisk mamma fordi stemammarollen er så individuell og udefinerbar. i dette tilfellet så er det pappa som bestemmer og det er noe man bare må akseptere. han vet det beste for sin sønn men det er lov å komme med et vennlig råd. foreldre er fryktelig sårbare når det kommer til sin omsorgevne til barna sine så trå varsomt med kritikk. det er så lett å blande rollene når man er stemamma. man vil gjerne ha respekt fra sin samboer men også fra barnet. denne respekten faller ikke automatisk alltid. man må få fars tillit før man kan komme inn som en aktiv part. samtidig så tror jeg at det kan være lurt å ligge lavt i terrenget helt i begynnelsen av et nytt forhold med et stebarn. la barnet få en følelse av at du som person er et fristed for lek og moro og prøv og overse når barna er vrang. far våkner som regel opp etter en stund forhåpentligvis og forstår at han må ta tak i barnets oppdragelse. hører om de fedrene som har barna sine annenhver helg og da er det nesten fest hver gang barna kommer til pappa. er jo selfølgelig uheldig men la deg ikke blende eller bli for engasjert i dette mellom far og sønn. det er ikke ditt ansvar.
vær forberedt på at barnet vil teste deg ut på alle slags mulige vis og sett grenser for deg selv. går du inn en konflikt med barnet så bli værende i den uten at far tar over. vis barnet at du er villig til å forhandle og vær smart og inngå et kompromiss. ellers er det viktig at man videre tar vare på forholdet og setter av kvalitetstid. alt her i livet skal ikke omhandle barnet og dessuten så tror jeg man får et noe selvopptatt barn om det stadig er i sentrum.
ønsker alle stemammaer der ute lykke til. stå på!!

sussane
Sv: den vanskelige rollen som stemamma
15:10 10.10.2007
Tusen takk for et flott innlegg.

Er selv i samme situasjon som du begynte i. Jeg og min stesønn fikk en litt skjev start fordi han etterhvert forbant meg mer med grenser og tilsnakk, enn positive ting som lek og moro.
Har nå gått mye mye bedre etter at jeg la om taktikken, og bare leker og koser med han når han er moden for det. Trasser han, eller "hopper i sofaen", lar jeg far ta den jobben. han er 3 og et halvt år.

Merker også at jeg begynner å bli forferdelig glad i han, og veldig koselig når han kommer til meg for å vise meg ting eller bare for å kose litt.
Å sette seg inn i "stemor" rollen var vanskeligere enn jeg hadde forestilt meg noen gang.
Nå virker det som både han og jeg har funnet oss til rette med den nye stilen:) og alt er bare kos og velstand når han er hos far.

Veldig deilig å høre om andre som har prøvd og kanskje innsett sine feil, og deretter prøvd på nytt:)
monsenmin
Sv: den vanskelige rollen som stemamma
15:23 11.10.2007
hei igjen. takk for rosen, var faktisk litt godt å skrive, samtidig som jeg håpet på at det ville nå ut til noen. og bra er det at også du har skjønt det. mistenker kanskje at det går for langt i enkelte stefamilier og stemamma eller stepappa rett og slett misliker barnet eller tenker for mye på sine egne følelser. det er jo sårbart selfølgelig å aldri få nattaklem eller barnet aldri sier det er glad i deg. men vi voksne har godt av litt selvranskelse vi også. det er lett å skylde på et barn mens sannheten kanskje er at man må være to for et godt samarbeid.
samtidig vil jeg påpeke at oppdragelse er noe helt annet enn før i tiden. noe var bra da og noe er bra nå. uansett er det ikke til å komme fra at barna er mere bortskjemt idag. det er nesten litt sånn at barna ikke får kjenne på sine egne følelser skikkelig. skriker barnet om sin vilje eller en ting som det vil ha så får det ofte viljen sin. barnegråt treffer en nerve i foreldrene som gjør at de automatisk lar følelsene stemme over fornuften. jeg sier:- la barnet bare gråte, det har det godt av. det er dets språk og tårene er argumentene.
overhører barn på skoler osv. gurrimalla for et språkbruk på enkelte. blir helt satt ut jeg!!og ikke minst svaringen de har til de voksne.
nå var det ikke måte på med moralisering her da hehe, men det der med oppdragelse er forandret synes nå jeg.
sussane
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)