Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Vaksinedebatten

Vaksinering er et omdiskutert tema, det er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at vaksiner i hovedsak redder liv rundt om på hele kloden vår og at vaksinasjonsprogrammer har utryddet feks kopper som sykdom. Av 1000 barn som ikke er vaksinerte og får meslinger, så vil ett av dem dø, også her til lands.
Så har man også situasjoner der vaksiner ikke har vært skikkelig utprøvd før man tar dem i bruk, og dette har blitt store tragedier. Feks Thalodomid barna som ble født på 70-tallet.
Før du fatter en beslutning om hvorvidt du skal la være å vaksinere barnet ditt, så ta en skikkelig diskusjon med helsesøster eller fastlegen din, alternativt våre barneleger som du kan treffe på nettprat på www.gullsmokken.com.
Slit debatten med helsa, men fatt ikke beslutningen din på bakgrunn av innleggene her.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Føler meg som en hund.......skjønner bare et og annet ord i en hel setning....
 02:40 26.09.2007
Etter å ha lest mange av trådene her så blir jeg bare enda mer rådvill. Sønnen vår er 2 mnd og jeg ønsker å sette meg mer inn i "for og mot vaksine problematikken". For å kunne ta et valg så må jeg ha kunnskap. Når jeg spør på HS så får jeg bare "for-argumenter", at mitt evnt. uvaksinerte barn vil flyte på at andre har vaksinert sine barn, og at dette er "snylting"

Jeg har fått med meg noen linker og navnet på noen bøker jeg må skaffe meg/lese, men jeg trenger hjelp til å finne mer informasjon om temaet vaksinasjon.

Til dere som vet....hvor finner jeg aktuell informasjon om både for og mot vaksiner?

Synes dette er skikkelig vanskelig. Flere av dere som er mot er jo så flinke til å ordlegge dere og begrunne valget deres. Jeg er ikke så flink til å prate så godt for meg og valgene jeg gjør. Men føler at dette er noe jeg burde kunne når jeg evnt skal takke nei til vaksinering. Det er liksom litt tynt å si på HS at vi takker nei fordi vi er i mot. HS vil spørre på hvilket grunnlag.....og jeg kan ikke da svare: jo fordi vel!!!!!!

Hjelp meg litt a, dere kunnskapsrike dibbere.

Cathrine & Carosander 2mnd
Sv: Føler meg som en hund.......skjønner bare et og annet ord i en hel setning....
 03:48 26.09.2007
sannheten er at du trenger ingen argumeter, vaksiner er et tilbud ingen tvang, dersom du er i tvil sier du bare at du vil vente til du føler du har fått oversikten......
da jeg vaksine-nektet for 11 år siden, visste jeg ikke så masse om det og sa bare til hs at jeg ville vente, følte ungen min var for liten og at jeg visste alt for lite om temaet......den avgjørelsen var jeg fornøyd med i ettertid.....så utsettelsen ble permanent......

dersom du søker på nettet på vaccine damage, vaccine autisme, sjekker en nettside som heter fritthelsevalg og ser den filmen noen har lagt ut link til lenger nede her har du iallefall en start.....

ellers er det jo proppa med info og linker her da......ypperten er en fremragende ekspert på feltet....og ja det er sant at virusstammne i noen av vaksinene kommer fra aborterte fostere......provoserte aborter, ellers inneholder de fleste av de giftstoffer som formalin og aluminium, noen få inneholder også kvikksølv, men sistnevnte skal være fjernet fra barnevaksinen i 1999,.......

uansett lykke til med valget ditt.....og ps....sett deg godt inn i stoffet.....så du slipper å føle du har tatt et valg på feil grunnlag.....
rama73
Sv: Føler meg som en hund.......skjønner bare et og annet ord i en hel setning....
 09:38 26.09.2007
Du kan jo sjekke denne linken her:

http://www.immunize.org/catg.d/4038myth.htm
Anonym
 12:14 26.09.2007
For å eie din egen kunnskap anbefaler jeg deg å si til helsestasjonen neste gang at du vil vente litt med vaksiner, fordi du er litt i tvil. Imellomtiden leser du en eller annen bok om tema,: en lettlest ok bok er Vaccine Guide. Den er på engelsk, men den er alikevel lettlest. Kostet 155,-, når jeg kjøpte den. Tror det var på Tanum i Oslo. Den er skrevet av Randall Neustaedter.
Det er alltid best å eie sin egen kunnskap når det gjelder å ikke ta imot tilbud storebror har lagt frem for deg. Og når du tar valget er det ditt, ingen av de på dib e.l. Jeg valgte å ikke vaksinere mine barn, når jeg har hatt klienter som har spurt hva de skal gjøre, sier jeg at det er de nødt til å finne ut av selv. Lykke til, hvis du velger å dykke litt ned i denne verden kan du forberede deg på å bli paff gang på gang. Gode tanker
Mette Elisabeth
 05:27 27.09.2007
Jeg bør vel ha synspunker og meninger om dette hvis jeg skal kunne ta et valg vel? Du mener sikkert at jeg ikke skal måtte behøve å forsvare valget vi gjør overfor HS.

Har bestilt 2 bøker nå som dere har tipset om i andre tidligere tråder, så nå skal det leses. Kommer ikke til å takke ja til vaksiner om 14 dager uansett. Jeg må vite mer om dette før jeg/vi kan ta et valg. Det jeg er mest usikker på nå (før jeg har fått lest noe særlig og satt meg inn i dette) er hvordan barnet vårt kan takle å leve livet sitt uten vaksiner.
Kan jeg tro på at han ikke er mer utsatt for å få sykdommer og komplikasjoner som uvaksinert?

Bør han vaksineres i puberteten om han ikke får disse sykdommene som barn? Jeg tenker på kusma spsielt. Er det ikke den som kan gjøre ham steril?

Dere nevner smittering? Er det noe vi bør vurdere å oppsøke? Eller skal vi bare la naturen gå sin gang?

Det kommer nok til å dukke opp 1000 spm når jeg får lest meg opp litt. Håper jeg treffer deg her inne fortsatt da Dr.Yppert, så jeg får søkt råd hos deg.

Ps. samboeren min synes forresten nicket ditt var utrolig kult. Hvis du virkelig er lege så ypper du jo til bråk i faggruppa di med å ha så klare meninger ift vaksinasjonsprogrammet. Du med flere formidler jo en enorm kunnskap som jeg og andre bare kan drømme om.

Ps 2. Jeg har byttet nick. Fant ut at jeg var vel gjenkjennelig da navnet på gutten vår er eneste i Norge som innehar.
Mamma`n til skjønne gutten
 10:21 27.09.2007
NB!! Han er IKKE lege!!
Det han skriver er veldig useriøst, selv om det kan virke veldig underbygd og logisk, så vær på vakt!!!
Vær UTROLIG kritisk til det som skrives her, og ikke minst hva slags litteratur du skaffer deg.
Snakk med FAGfolk, de er IKKE med i en konspirasjon mot småbarn, slik Dr.Yppert og noen andre tror.
OK hvis du ikke vil vaksinere, men vokt deg vel for retorikken til mange av vaksinemotstanderne, for barnet ditt sin skyld.
Anonym
 12:49 27.09.2007
Du kan da i det minste avkrefte at du er lege.
Ikke la folk gå rundt å tro at du er fagperson.
Anonym
 13:45 27.09.2007
Til anonym vaksineforkjemper
Om Yppert er en fagperson eller ei er vel heller lite relevant i denne debatten. Ingen tvil om at han sitter inne på mer kompetanse en de fleste når det gjelder vaksiner, oftest godt dokumentert. Det som er relevant er at andre fagfolk, både her inne og i samfunnet ellers, ikke klarer å avkrefte påstandene han og andre vaksineskeptikere kommer med.
Holdningen din anonym, bekrefter at yrkestittelen altfor ofte sidestilles med troverdighet og er viktigere enn den faglige kompetansen.

Hvorfor er alle vaksineforkjempere så livredde for at folk skal sette seg mer inn i emnet, og få presentert et annet synspunkt enn det folkehelsa representerer? Kan dere ikke i det minste legge frem deres egne troverdige kilder og dokumentasjon?
Synes dere undervurderer folks kritiske sans og evne til å tenke selv, og det virker som dere forsøker å skremme folk fra å sette seg inn i emnet!
Loiz
 13:53 27.09.2007
Jeg er kraftig for at folk skal sette seg inn i emnet.

Men jeg skjønner ikke hvordan Yppert kan få seg til å påstå at han er lege...eller å bare la være å avkrefte det når folk tror han er det.
Er det fordi han mener en fagperson har mer troverdighet enn en vanlig anonym (ja, for de med Nick er også anonyme) som kaller motdebattanter for fitter osv.

Du er ihvertfall ikke lege Dr.Yppert, det er jo innlysende.
Anonym
 14:40 27.09.2007
Så vidt meg bekjent har Yppert kun uttalt at han er fagperson, noe som ikke er ensbetydende med allmenpraktiserende lege. Det finnes mange fagpersoner innen helse som ikke nødvendigvis jobber under helsevesenets regime men i feks alternative helsenettverk. Mange av disse besitter en mye større kompetanse innen feks vaksinasjon enn skolemedisinutdannede, avhengig av faglig interessefelt. Stadig flere har kombinert utdannelse skolemed/alt.med, samt pasienterfaring.
Kanskje på tide å kutte ut titteljakten og konsentrere seg om det faglige innholdet i debatten i steden!?
Loiz
 15:45 27.09.2007
Men en av innleggerne her lurer på om han er lege, for det tror hun at han er.

Hvis han er en alternativettellerannet bør han si det, for det er faktisk ikke alle som er enige i at all kunnskap som alternative helsearbeidere har er like troverdig som den folk som baserer argumentasjonen sin på medisinsk forskning.

Anonym
 16:11 27.09.2007
Så selv om kildehenvisning og dokumentasjon er den samme, er altså innleggers yrkestittel utslagsgivende for hvor troverdig informasjonen han kommer med er!?
Er det ikke det som kalles forutinntatthet?
Loiz
 14:17 27.09.2007
Jenta mi var ca 1 år gammel da jeg begynte å skjønne at vaksiner kanskje ikke var så bra. Hun er nå over 2 år gammel, og har fortsatt ikke fått MMR-vaksinen. Vi bestemte oss for å avvente til vi fant ut mer, og der står vi fortsatt.
Det var relevante spørsmål du kom med HI, og jeg skulle gjerne hatt svar på dem selv. Derfor gjentar jeg dem her for deg (og for meg), og håper noen kan gjøre et forsøk på å svare. På forhånd takk!

"Kan jeg tro på at han ikke er mer utsatt for å få sykdommer og komplikasjoner som uvaksinert?

Bør han vaksineres i puberteten om han ikke får disse sykdommene som barn? Jeg tenker på kusma spsielt. Er det ikke den som kan gjøre ham steril?

Dere nevner smittering? Er det noe vi bør vurdere å oppsøke? Eller skal vi bare la naturen gå sin gang?"
mumsima
 22:22 28.09.2007
Vi har valgt å takke nei til prevenar og kommer ikke til å ta mmr vaksinen når den tid kommer.
Har dog tatt 5 komponentvaksinen, men ventet til snuppa var 5 mnd med å ta første dose.
Samsyn og lille Camilla
 09:16 28.09.2007
øøøyy! Det er faktisk ikke sant at det bare legges ut ferdiggreier fra Fi9olkehelseinstituttet.

Jge har ikke vært her på lenge, men fhar tidligere diskutert og lagt ut lenker og referanser til medisinsk faglitteratur.
Problemeet er jo bare at notstanderne bare overser fakta som ikke e ri overensstemmelse med deres egen oppfatning.
Alt annet enn deres egne alternative litteratur avfeies som "religiøs fanatisme". Jaaaaaada, vi er så saklige at!
Anonym
 02:14 29.09.2007
Til Anonym: Kranglesiden er vel kanskje greia for deg eller??? Istedenfor å ødelegge hele innlegget mitt her. Jeg er ALLTID kritisk til "folk" på nettet fordi man aldri vet hvem folk egentlig er. Så takk for advarselen, men jeg er 36 og i stand til å ta egne forholdsregler. Dr.Yppert kan sine saker virker det som. Uansett så kommer jeg ikke til å ta et valg basert på hva bare han sier. Jeg må lese for og imot stoff andre steder også selvfølgelig. Vel. poenget mitt til deg var egentlig at hvis du vil krangle så er du på feil plass Ok?

Til Dr.Yppert: Gidder du å ta deg bryet med å svare på spørsmålene mine lenger oppe?
Har fått boka i dag. Hva er sannheten om vaksiner? Gleder meg til å begynne å lese.....
 01:04 9.10.2007
Dr.Yppert. Takk for svar.
Det er travelt her hjemme med en liten gutt på snart 3 mnd, så det begynner å bli noen dager siden jeg var her inne....

Jeg har så vidt begynt å lese litt nå. Blant annet har jeg kikket i Felleskatalogen. Finner ingenting der om at RA består av celler fra et abortert foster.
Hvor har dere funnet ut det tro?

Kvikksølv blir heller ikke brukt som konserveringsmiddel lenger, men i boka "sannheten om vaksiner" står det at de har byttet ut kvikksølv med phenol som også er et giftmiddel. Men det står heller ikke oppført i Felleskatalogen.
Forklar................................................................................. ..........?

09:42 9.10.2007
De bruker ikke fenol i vaksiner. Da hadde barna dødd eller blitt alvorlig syke, for det er en gift. Man bruker derimot fenorødt, men det er ikke det samme som fenol.
Mye av det som står i "sannheten om vaksiner" skal man virkelig ta med en klype salt.
Anonym
 13:14 9.10.2007
Ja, ikke rart barn dør av vaksiner...

Fra felleskatalogen:
Pneumovax Sanofi Pasteur MSD
Pneumokokkpolysakkaridvaksine.
VarenummerATC-nr.: J07A L01
INJEKSJONSVÆSKE, oppløsning: 0,5 ml inneh.: 25 μg av hver av pneumokokkserotypene: 1, 2, 3, 4, 5, 6B, 7F, 8, 9N, 9V, 10A, 11A, 12F, 14, 15B, 17F, 18C, 19A, 19F, 20, 22F, 23F og 33F. Fenol, natriumklorid, vann til injeksjonsvæsker.
Indikasjoner: Pneumovax anbefales for aktiv immunisering mot sykdom forårsaket av pneumokokkserotypene som inngår i vaksinen. Vaksinen anbefales for personer over 2 år, som har økt risiko for morbiditet og mortalitet som følge av pneumokokkinfeksjon.

Denne inngår ikke det norske vaksinasjonsprogrammet, men brukes av helsevesenet som beskrevet over her. Et av innholdsstoffene her er fenol, som såvisst brukes i fremstillingen av vaksiner!
Man bør virkelig ta udokumenterte anonyme påstander med en klype salt!
Anonym
 13:26 9.10.2007
Når det gjelder RA, finnes det et eget innlegg om dette litt lenger ned på siden her med masse linker: Fortsettelse på RA 27/3 "debatten"
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------