Aleneforeldre BarnetMitt
Her kan du utveksle erfaringer rundt det å være alene, få tips om fine turer man kan dra på og rettigheter du kanskje ikke var klar over at du hadde. Få støtte og sukke litt selv også.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Vennlig hilsen jordmor Siri
gravid/alene med far ukjent, men vi begge to vet at han er pappa, av øko gr skrives han ikke opp. |
17:18 22.09.2007 |
|---|---|
var i 1 forhold i 14 år , fikk 2 barn .1 var gutt og nr 2 jente. gutten døde 1 mnd gammel i 98, pga hjerte feil. pga familie probl på faren sin side. han er fra utlandet valgte jeg og gå fra han også pga endel psykiske misshandling han utsatte meg for. i løpet av det året etter jeg gikk fikke jeg en som jeg betrakter som min bestevenn, vi ble elskere med en gjensidig avtale om at vi aldri ville bli et par. jeg holdt med til han og gikk på p piller ,men pga en operasjon jeg har hatt så sluttet de og virke og der satt jeg og var gravid, altid motstander av abort og pga for historien med og miste et barn så sa jeg at eneste grunnen til at jeg kann ta det bort er vis ultralyd påviser feil. og at han slapp det ansvaret med bidrag og alt. jeg sa det i angst for at han ikke skulle presse meg til abort, ga jeg han denne fine løsningen. og for væe dag som nærmer seg termin 23/11 07 så føler jeg meg ensom og som en dritt. og det siste nye som skjedde er at han har fått seg kjæreste og hun vet ikke om meg el baby og han tørr ikke fortelle det . skal føde alene og gruer meg. har fortsatt prob med x også.rettsak osv.er sliten men føler jeg bet for at jeg er dum snill. noen råd |
|
| Anonym | |
Sv: gravid/alene med far ukjent, men vi begge to vet at han er pappa, av øko gr skrives han ikke opp. |
11:28 30.09.2007 |
|---|---|
Hei Forstår dine valg, og at situasjonen er vanskelig. Har du ingen venniner du stoler helt og fult på, som kjenner deg som person? en person i din krets som kan støtte deg slik at du ikke føler du står helt alene. Det å håndtere en situasjonen helt alene er ikke godt for noen. Har ingen kjempe gode råd, dessverre. Men ikke vær redd for å bruk offentlige instaser til å få hjelp. Det er oftes oss selv som dømmer våre valg hardest. Lykke til |
|
| Anonym | |
Sv: gravid/alene med far ukjent, men vi begge to vet at han er pappa, av øko gr skrives han ikke opp. |
16:40 30.09.2007 |
|---|---|
takk for ordene, de varmer. klem |
|
| Anonym | |
22:44 5.10.2007 |
|---|---|
skjerp deg!!! skal du frarøve barnet ditt en far pga du vil være "grei"??? grei mot hvem? be denne "elskeren" om og bli voksen og oppføre seg som en mann,dette innebærer og fortelle sin nye flamme at han snart skal bli pappa.. ærlig talt.. |
|
| Anonym | |
16:56 6.10.2007 |
|---|---|
Hei. Jeg forstår veldig godt din smerte og fortvilelse. Jeg har vært i en ganske lik situasjon. Mitt råd er at du må ta hensyn til det ufødte barnet. Jeg mener at det er riktig for barnets skyld og vite hvilket opphav det har. Før opp barnefaren som far. Om han krever blodprøve er det opp til ham, men få det unnagjort mens barnet ikke vet hva det er snakk om og ha papirene i orden for barnets skyld. Det trenger ikke å koste faren noe økonomisk at han står oppført som far. Dere kan fint gjøre en privat avtale om betaling av bidrag, og sette bidraget til kr 0. Jeg gikk igjennom alt dette alene for noen år siden. Og vet du hva, alt har gått veldig bra. Det vil det sikkert gjøre med deg også. Jeg vil anbefale at du tar med deg noen på fødselen. Jeg hadde med ei veninne som hadde 2 barn fra før, slik at hun viste hva jeg gikk til. Hun var en utrolig god støtte for meg! Jeg ble også gravid med en venn/elsker som hadde fått seg kjæreste før jeg oppdaget graviditeten. Det var sikkert en utfordring for forholdet deres, men det kunne jeg virkelig ikke ta hensyn til. De to er i dag gift og venter barn nr 3 sammen. Han har valgt å ikke ha noe kontak med barnet han har med meg... Det vil si helt til nå! I morgen skal de treffes for første gang. Jeg håper dette er starten på et godt forhold mellom far og barn. Han er i en god livssituasjon nå, det styrker min tro på at dette vil gå bra. Så selv om din barnefar ikke vil ha noe barn nå, så kan dette endre seg! Og gjør det ikke det, så vil ikke barnet ditt ha noe dårlig liv for det, han/hun har jo deg :-) Stå på! Har han foresten foreldre du kan ta kontakt med? De vil sikkert vite om at de skal bli besteforeldre?.... Jeg har hele tiden hatt kontakt med min barnefars foreldre via brev. Sender de oppdatering om hva som skjer i barnebarnets liv med jevne mellomrom, dette setter de i allefall stor pris på. Selv om barnefaren til nå har nektet dem å ha kontakt så har de lært barnet litt å kjenne. Ta hensyn til barnet, ta hensyn til deg selv! Klem fra meg. |
|
| Anonym | |
15:06 21.12.2007 |
|---|---|
det er mye bedre at dere klarer opp i dette nå, enn senere når barnet blir involvert som det sies over!! skal du lyve for trygdekontoret og være ansvarlig for det? hvorfor det? hvorfor skal barnet klare seg uten bidrag fra faren sin? skal dere også holde det skjult for barnet? skal dere frata barnet arverett etter faren også, eller rett til f.eks. en forsikringsutbetaling for mindreårige fra jobben hans hvis noe skjer med ham? skal dere utsette barnet for alt det innebærer å ta kontakt med faren sin og en kone/søsken som ikke vet at det finnes om 20 år eller mer? og frata barnet besteforeldre? jeg skjønner at dere gjorde en sånn avtale når dere var midt oppi det, men dette bør du tenke igjennom en gang til. det er ikke en avtale som noen kan holde deg ansvarlig for, fordi du har ikke rett til å love slike ting på vegne av barnet. jeg fødte som enestående mor og syns det gikk veldig fint bare med støtte av de ansatte på fødeavd., men ellers kan et familiemedlem eller en venninne være en fin støtte. vet noen som har gjort det, og det er en ære å bli spurt!! det er en tanke å ta kontakt med Amathea og få samtaler rundt dette! så har du noen å snakke med som helt sikkert har vært borti dette før. ofte er det en lettelse bare å få sagt de tingene man går og tenker på. de kan også sette deg i kontakt med andre i samme situasjon ( de har grupper, svangerskapskurs for enestående mødre og barselgrupper og andre tilbud som regel). de har fine nettsider også. uansett, all mulig lykke til! |
|
| Anonym | |
15:08 21.12.2007 |
|---|---|
vil forresten legge til at det at du ble gravid er hans ansvar like mye som ditt. hvis han ikke vil bli far får han sørge for å beskytte seg, uansett om du bruker p-piller eller ei... |
|
| Anonym | |
17:53 27.10.2008 |
|---|---|
Hei, Jeg er i nesten samme situasjon som deg, men har bestemt meg for å registrere barnefaren. Selv om barnefar ikke vil og har bedt om at vi kan vente med dette, da til han er bedre stilt økonomisk. Vi har ingen dialog og alle hensyn ses iforhold til han og hans situasjon, hva barnet eller jeg angår nevner han ikke med et ord. Selv har jeg følelser eller "drømmer" om barnefaren, dette er mitt problem og barnefar er ikke involver i det. Derfor kommer jeg til å kontkte advokat for å få råd og for å henvende ham til denne om det skulle bli slitsomt eller for tøft for meg, hvis han begynner med manipulering av noe slag. Lykke til og fortell hvord an det går. |
|
| Anonym | |