Astma og allergi
Har du barn med astma eller allergi (evnt. begge deler) eller lurer på om du har dette, da er denne debatten noe for deg. Her kan du legge inn gode råd eller få gode råd fra andre som også har barn med astma eller allergi.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Vennlig hilsen jordmor Siri
Spent på hva spesialisten sier... Hva tror dere??? |
00:20 22.09.2007 |
|---|---|
Hei, jeg har en sønn på 18 mnd som det første leveåret var mye urolig på natta - ALLTID tett, snørrete, surkling i brystet. Hodet høyt, kaldt på rommet, saltvann i nesa, masse morsmelk osvosv. Men veldig sjelden direkte SYK. Aldri akutt, aldri antibiotika, aldri ørebetennelser e.l. Nå: 18 mnd, sover fra 19 - 07 hver natt, god allmenntilstand, enormt bra appetitt, så og si aldri syk, men tett, tett, tett. Snørr, surkling i brystet stort sett hele tiden... Skal endelig få komme til spesialist nå om noen uker, men er jo spent på om de egentlig kommer til å konkludere med noe. For dette kan vel ikke være astma??? Blir veldig glad for svar :-) |
|
| Grubleguri | |
astma barn |
10:09 2.10.2007 |
|---|---|
Da min datter var lita,så var ho mye forkjølet,og det peip i brystet på ho en del ganger var borte fra barnehagen en del ganger også. Da ho var 18 mnd.så fikk ho astma diagnosen av legen.Nå er ho 11 år og må forsatt ta medisin ,hvis ikke så begynner ho å hoste. DEt kan hende at din har en mild grad av astma.Er det mere du vil vite så bare send melding til meg. |
|
| ung mor? | |
Sv: Spent på hva spesialisten sier... Hva tror dere??? |
19:30 6.02.2008 |
|---|---|
Det er lenge siden dette innlegget ble skrevet (5 mnd), men det er en kjent problemstilling for veldig mange foreldre. Vi var i lignende situasjon for 4 år siden og det tok to år å få hjelp. Jeg for min del måtte skifte jobb, for jeg greide ikke min daværende jobb med to timer søvn hver natt, og man har jo i utgangspunktet ikke krav på sykemelding på bakgrunn av sykdom i familien. Vår sønn fikk akkurat de samme symptomene i ett-års alderen (han er nå 5 1/2 år). Vår daværende fastlege mente det var forkjølelse, og at det ville gå over hver eneste gang vi oppsøkte legehjelp. Når fastlegen ikke var tilstede mente diverse vikarierende leger akkurat det samme. Pga. hoste og oppkast gikk han ned i vekt, og vi var i perioder redde for at barnet skulle være dehydrert når dette hadde pågått en stund og han ikke hadde fått i seg verken vått eller tørt på flere dager. Vi følte vi snakket til veggen på legekontoret. Til slutt byttet vi fastlege midt i en slik periode hvor han var veldig dårlig. DA skjedde det noe. Det tok ham 15 minutter å diagnostisere astmaen, og avgjøre å få ham innlagt på barnesenteret på Ullevål. Der ble han i flere dager og plutselig fikk han behandling og vi fikk informasjon om astma. Det vi fikk vite var typiske symptomer på astma, hadde jo vi fortalt om til legen gang på gang, men for døve ører. Barn med astma har ikke nødvendigvis anfall (som vår lege trodde). Vanlig barneastma preges ofte av hostekuler, som igjen er et resultat av slim i lungene, sammentrekning av luftrør, sensitivitet i slimhinnene, som gjør at det klør og provoserer hosterefleksen osv. Vårt beste våpen mot hostekulene er ikke medisinene, men slimmobilisering, som vi nylig fikk vite om. Slimet irriterer lungene og provoserer hoste, samt at det fører til god godbunn for bakterier og gir lange sykdomsforløp, gjerne med bronkitt, lungebetennelse o.l. Slimmobilisering er øvelser satt sammen, blant annet kalt "Aktiv Syklus", som man lærer hos lungefysioterapeut. Vi har opplevet at dette er noe leger ikke fokuserer særlig på, og ikke informerer om, selv om barnet er innlagt på barnesenteret på Ullevål, SIA, osv. Veldig mange astmatikere går og hoster på gammelt slim, og pådrar seg store infeksjoner og går og hangler veldig lenge, uten å vite noe om hva som er grunnen til det. Jeg synes dette er veldig dårlig av lungelegene, som vet om dette og ikke informerer, og at man istedet gjerne får medisiner som både har mye bivirkninger (prednisolon, m.m.), samt hjelper lite mot slim, når det man trenger er å få tømt lungene. En annen ting som er veldig dumt, er at mange leger ikke hører forskjell på tørr-hoste og slim under en undersøkelse på legekontoret på dagtid. Grunnen er jo ofte at slimet ligger på bunnen av lungen og hosten "får ikke tak i det" når man har gått oppreist en stund. Når det gjelder teknikker for slimmobilisering for barn, så er det fysioterapeuter som har tatt doktorgrad i dette, men man kan ikke regne med å få komme til en barne-lungefysioterapeut, som har spesialisert seg på pedagogiske metoder for at barn skal både ha lyst til og greie å utføre disse øvelsene på en morsom måte. Det finnes mange metoder og tilpasset leketøy for dette også. Imidlertid vet de fleste fysioterapeuter nå for tiden om "aktiv syklus" o.l., slik at de er istand til å lære bort prinsippet, så kan man finne på leker rundt det selv. De fleste lungeavdelinger på sykehus har også en spesialisert lunge-fysioterapeut, som kan gi bedre veiledning enn andre fysioterapeuter, og har litt kjennskap til barnelungefysioterapeuters arbeid. Grunnen til at barna med slim i lungene hoster mest på kvelden, er at slimet beveger seg etter tyngdekraften. Når man står, synker det til bunns og blir liggende, og når man legger seg ned, begynner det å bevege seg i andre retninger, og begynner å irritere/klø/kile, slik at hosterefleksen tar til. Imidlertid er luftveiene så hovne at man ikke får det opp på et host eller ti, slik at du får de evinnelige hostekulene som ender i brekninger og gråt. Mange leger anbefaler at man bygger opp senga med puter, slik at barnet nærmest sitter i senga. Vi har aldri opplevd at det har hatt en positiv virkning. Barnet hoster og spyr jo like mye allikevel. Lungefysioterapeuter derimot, anbefaler heller at man jobber med å få opp slimet før leggetid, slik at man har et bedre utgangspunkt når barnet skal sove. Du nevner også at hostekulene også starter opp igjen på slutten av soveperioden, og det kan jeg tenke meg er fordi man da gjerne er litt urolig igjen, og så begynner slimet å bevege seg og irritere. Jeg har irritert meg over manglende informasjon fra helsepersonell omkring dette i mange år, så jeg håper dette kan hjelpe andre i samme situasjon. |
|
| Anonym | |
Sv: Spent på hva spesialisten sier... Hva tror dere??? |
21:14 6.02.2008 |
|---|---|
Jeg vil bare si tusen takk for et veldig lærerikt innlegg!!! Min datter på fem er henvist til spesialist, har time om tre uker. Og jeg er litt spent på hva de finner ut... Hun har nemlig blitt så mye værre i løpet av de siste 2 årene. Hun var veldig dårlig i fjor vinter, og etter tre bronkitt-runder fant legen ut at hun hadde hatt kyssesyka!! Hun brukte da veldig lang tid på å bli bedre, og vi fikk ikke tilbake den jenta hun hadde vært før vi var godt ut i sommerferien. Vi hadde jo heller ikke tatt det hensynet som kreves til sykdommen, ettersom vi ikke visste noe. Det har gnagd samvittigheta ofte! Etter dette virker det nesten som om hun er allergisk mot sin egen forkjølelse, får veldig stygg hoste. I bhg trekker hun seg ofte ut av lek, sier det er "tussi", blir veldig fort sliten og klager ofte på at hun ikke finner igjen pusten sin. Snakket med legen om det og hun mente hun kunne sjekkes for astma. (ventet i 2 1/2 mnd på at legen skulle sende henv. før jeg hentet den og sendte den selv.....) Så nå går vi og venter i spenning, og håper at vår lille tuppe skal få litt hjelp til å "finne igjen pusten sin"...... |
|
| trebarnsmor | |
Sv: |
13:04 11.02.2008 |
|---|---|
Fint at informasjon kommer til nytte! Du skriver at det virker som datteren din er allergisk mot sin egen forkjølelse, og det er jo det infeksjonsutløst astma dreier seg om, som også kalles hyperreaktivitet i luftveiene. Det begynner da med en forkjølelse eller en annen infeksjon, så reagerer de "hyperreaktive slimhinnene" på dette ved at de trekker seg sammen og begynner å produsere slim også videre, og så har du astmaen gående, som igjen gjør at bakterier osv. har ypperlige forhold og lett blir til infeksjon. Noen har en hyperreaksjon mot noe de er allergiske mot, mens andre rett og slett reagerer lik en allergi på en forkjølelse. Det er også vanlig at astma-barn trekker seg ut av lek, og leker i et lavere tempo enn barn uten astma, da dette føles mer behagelig for dem. Imidlertid kan jo slimmobilisering gjøre at hostekulene avtar, hvis slim i lungene setter igang hostekulene. Imidlertid er fysisk aktivitet den nest beste måten å få opp slim, fordi barnets bevegelse gjør at slimet beveger på seg og at de "får tak i slimet" fordi det ikke ligger og er utilgjengelig på bunnen av lungen. Imidlertid fører jo slim i bevegelse til hosting, og det er ikke sikkert at barnet får tak i slimet selv om det har beveget seg lenger opp og mer tilgjengelig. En annen ting er jo også at det har vært en del kikhoste på farten i det siste, og det gir mye av de samme symtomene (hoste med brekninger), men ikke slim på samme måte. Håper legen deres er flink og finner ut av det! |
|
| Anonym | |
PS!!! |
13:21 11.02.2008 |
|---|---|
PS til forrige innlegg! Må bare presisere at det jeg har skrevet om er VÅR variant av astma, dvs. hvor hoste, hevelse og slim og hostekuler som gir oppkast, og mye aktivitet om natten, er hovedproblemet. Det finnes mange andre varianter. Mange astmatikere har ikke akkurat disse symptomene. Noen har anfall, osv., noe vi ikke er plaget med. Man sier jo at det nærmest finnes like mange varianter av astma som det finnes astmatikere. Jeg skriver kun om min egen erfaring med vår type astma, som er regnet som en ganske typisk barneastma, men ikke den eneste typiske! |
|
| Anonym | |