For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Hund og sliten 9-åring
10:49 20.09.2007
Jippi, vi har fått oss hund. Hun har vært etterlengtet av både barn (2 gutter på 8 og 9) og oss voksne. Hun er 6 måneder gammel, herlig leken og aktiv. Et elskelig vesen. Vi er tydelige på grensesetting, og dette går fint, men dette tar naturligvis en del fokus. Siden valpen tygger på alt som ligger innenfor rekkevidden, må gutta følge godt med hva som ligger og slenger, så nå er det jammen ryddig overalt! Vi jobber med å lære henne av med det.
Men jeg merker at min eldste blir frarøvet litt av roen han er vant med etter skolen. Han leker gjerne litt med hunden og er med på å lære henne opp til hverdagslydighet og synes det er morsomt, men jeg ser på ham at han er sliten.
Vi har fortalt ham at "Lille-søs" er å sammeligne med en middels 3-åring som prøver ut alle grenser og er uutslitelig, men jeg skulle gjerne hørt noe fra andre med valpeerfaring om hvordan det har gått hos dere.... Han gleder seg til at hunden blir litt eldre og roligere...
På forhånd takk for tips!
Anonym
Sv: Hund og sliten 9-åring
11:54 20.09.2007
Vår hund er nå to og et halvt år. Valpetiden var slitsom, men plutselig en dag er den over. Nå er hunden vår veldig rolig (en rolig rase), og er ungenes beste venn. Når de kommer fra skolen er den der, den hører på betroelser, den er glad for å se dem. Den blir lykkelig hvis de steller med dem, men kan også være fornøyd med å ligge sammen med dem på gulvet og se på tv.
Tusen takk for raskt svar! Det var beroligende! Jeg skal formidle det til resten av flokken ;-)
Hvilken rase har dere? Vi har en cairn terrier, en rase jeg vokste opp med og som jeg vet er vilter og moro, men også vet å roe seg ned. Etterhvert. Men vi koser oss mye allerede!
Mvh
Anonym
Sv: Hund og sliten 9-åring
14:17 22.09.2007
Vi har lapphund. Vi er kjempefornøyd med rasen :-). En super hund. Rolig og avbalansert. Robust.
En annen ting jeg kom på: Kanskje det er et poeng å formidle tydelig til 9-åringen at han ikke har ansvaret for hundens oppdragelse. Det er flott at han deltar, men han må ikke slite seg ut.
Hunder krever mye, jeg har hatt gleden av å få dele tid med flere gjennom livet. Nå har vi Frank i hus, han er en Dogue de Bordeaux (Fransk Mastiff) han er nå 9mnd og like rolig som en gammel mann, har aldri tygget på noe, sover ca. 16 timer i døgnet. og resten av døgnet er han en sann glede...
Anonym
Nå går det bra!
11:35 8.11.2007
Hei og hopp,
Valpen har funnet sin plass og ni-åringen sier han har fått "verdens beste lille kompis". Mye lek, varme og latter og det beste av det hele: valpen sladrer ikke store hemmiligheter, som hviskes i øret, videre ;-)!