Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barn som pendler

Å pendle mellom to hjem er ganske vanlig i dagens samfunn. Men det kan være en utfordring både for liten og stor. Her kan du dele dine erfaringer med andre.
Rettsak og gangen i det
10:03 20.09.2007
Jeg og barnefar er uenig i fordeling av vår 2 år gamle sønn. Jeg prøver å finne ut hvordan gangen er om det skal bli rettssak, men finner ingen "mal". Vet ikke om det finnes en gang jeg, men er noen som har vært igjennom dette som vet hva det innebærer.

På forhånd takk!
Anonym
Sv: Rettsak og gangen i det
13:18 20.09.2007
Her var det far som saksøkte meg, ifølge advokaten min var det betre å vente til han saksøkte meg. Har til no vært igjennom 2 forberedende rettsmøter, har ett til i vente. Før første rettsmøte fikk man oppnemnt en sakkyndig, som hadde en samtale med hver av oss. I retten skal man forklare seg for hvorfor man mener at en form for samvær er betre enn et annet. Om du skjønner hva jeg mener. Kommer jo an på hvordan dere vil bo i forhold til hverandre, om barnet har fått noen form for tilknytning til stedet han bor på. Er mange ting som spiller inn. Viktigste er at dere gjør det som er best for barnet.
Anonym
20:36 20.09.2007
Tror det er noe som heter konfliktrådet, og det er gratis. Kanskje dere skulle prøvd der først? Jeg fikk først vite om det da vi nesten var ferdig med saken. Som igjen var mest frustrerende for far som ikke har fri rettshjelp. Advokaten hans burde jo ha opplyst han om det før de saksøkte. Håper det ordner seg for dere.
Anonym
17:45 5.10.2007
Jeg ble stevnet av far i april og i mai var vi inne til forbredene rettsmøte
og der satt da jeg og min advokat og bf advokat og barnefar. vi fikk først en dommer og vi gikk igjennom parts forklaringer og hva vi ville begge to.
Bf ville ha saksyndig men dommeren så ikke nødvendigheten.
Dette var i mai og nå i september var vi inne for på nytt, denne gangen med vitner. og vi hadde fått ny dommer. og denne gangen gav vi også parts forklaring men vi hadde også en del vitner som vi skulle igjennom. etter at dere har var inne for å avslute osv så tar det en til to uker for å få dommen. hos oss tok det to dager, helt ny dommer ikke så mye å gjøre enda.

Det er ikke noe kult og det tar opp mye tid og energi. men slapp av og tenk på hva som er det beste for ditt barn. ikke snakk ned om barnefar det tjener man ikke noe på.
m_amma_til_Kristoffer_4 år
14:41 8.10.2007
Hei:)

For det første vil jeg bare si at det er veldig trist at dere ikke kan bli enige. De fleste av oss voksne glemmer at det ikke handler om oss - loven er til for å sikre barna deres tid med begge foreldre. Så det handler egentlig ikke om hvem av de voksne som skal ha barna, men at barna skal ha det trygt og godt, og deres rett til å tilbringe tid både med sin far og sin mor. Og det er utgangspunktet for alt. Så kommer det da andre forhold inn, som f.eks. egnetheten til å gi trygghet og omsorg inn i bildet. Dette gjelder både mor og far like mye, da begge kan være "like håpløse" på dette området.

Saksgangen i barnefordelingssaker er slik at man må møte til samtale på et Familievernkontor. Her er både mor og far lovpålagt å møte. Dette er en mulighet der saksbehandler skal gjennomføre lovpålagt mekling mellom foreldre før en rettsak- det er faktisk ikke lov å ha rettsak om barnefordeling av små barn før denne meklingen er gjennomført. Både mor og far kan innkalle til slik mekling og avtale en time. Den andre får da innkalling i posten.
Rettsak er aller siste utvei, av hensyn til barnet. Og det er ALLTID barnet som kommer foran. Man skal ha ganske sterke grunner til å hindre barnet i å være like mye sammen med begge foreldre.

Jeg tror man må møte tre ganger til slik mekling. Dersom man fortsatt ikke har enighet i saken, kan man da gå til rettsak. Man kontakter da advokat og går til sak mot den andre forelderen slik at man lar retten avgjøre hva som er best for barnet. Retten har idag ikke mulighet til å dømme 50%-50% fordeling, og de vil da enten dømme i favør av mor eller far. Dette kan gå begge veier, og avhenger av hva som skjer under rettsaken, eventuelt hva barnet har å si hvis det er gammelt nok til å bli hørt.

Jeg ønsker deg lykke til- og husk at det handler ikke om at jeg skal ha tid med mitt barn, men at barnet skal ha tid med meg. Og barnet trenger i de fleste tilfeller at foreldre kan omgås, være enige, slutte å krangle og at den kan få være i fred hos begge foreldrene sine. Men som sagt- mange forhold kan gjøre at dette ikke er mulig:)
veldigveldigspent
20:48 8.10.2007
Her var det ein meklingstime og deretter forberedende rettsmøte. Der sakkyndige, som blei oppnment av dommeren, snakket med oss begge før møtet. Måtte igjennom to forberedende rettsmøter. Skulle ha eit tredje også, men barnefaren har trekt søksmålet.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)