Her kan du legge inn hjertesukk om barnet ditt blir mobbet. Du kan både gi og få gode råd og generelt støtte.
Vennlig hilsen jordmor Siri
føles ALVORLIG!
03:22 17.09.2007
jeg er 11 år og jeg klarer knapt snakke med foreldra mine om problemer og har hatt selvmords tanker
blitt mobbet og baksnakket siden 1 til 6 klasse og har knapt 1 venn og går rundt og alltid
tenker om verden hadde vært bedre uten meg!
en gang var jeg så deprimert at mamma nesten fikk tak i psykolog
og har vanskelig for å tro på folk når dem snakker til meg og
er taus når jeg ikke kjenner folka i samma rom
og jeg er ekstremt nervøs og nervevrak og livredd folk at det ikke er mulig noen som har noen råd til en fortvilet sjel??
jeg vet jeg ikke er den eneste men dette gjør meg redd
Jeg skjønner at du har det vanskelig! Og det er ikke så lett å vite hva man skal gjøre alltid. Det kan være FOR vanskelig å sette ord på det vonde man har inne i seg. Likevel er det viktig at man gjør det, prøver iallfall. Prøv å snakke med foreldrene dine, snakk med en psykolog. Det kan være lettere å snakke med noen som ikke er så nær, andre ganger er det lettest å snakke med sine nærmeste. Du kan også snakke med en lærer du stoler på eller helsesøster. Da kan du få hjelp videre. Ellers er kan du ringe Mental helse og Røde kors.
Noen får best hjelp ved å skrive eller tegne. Andre får hjelp ved å være fysisk aktiv og får ut følelser på den måten.
Du skal ikke fortsette å ha det så vanskelig! Søk hjelp, enten du gjør det ved å snakke med noen eller å skrive et brev om hvordan du har det.
Hei. Jeg syns det er modig av deg å skrive her.
Jeg har selv vært mobbet i din alder. Selvmordstanker hadde jeg også. Skjønner fortsatt ikke hvorfor, men slik var det. Hadde ingen venner og stod alltid i en krok for å være minst mulig synlig. Jeg fortalt det til forldrene mine som da snakket med foreldrene til de ungene som mobbet meg. Det ble litt bedre.
Det kan være lettere sagt enn gjort, men prøv å tenke på at dette kan gjøre deg sterkere. Hev deg over de andre og prøv å vise at du ikke bryr deg. Mobbere kan slutte når de ser at mobbing ikke virker lenger på deg. Det er også håp om at de "vokser det av seg".
Det er også en annen ting du kan prøve og som krever mye mot. Hvis du blir mobbet av flere samtidig så kan du spørre:
- Hvorfor mobber dere meg? Syns dere det er morsomt? Har jeg gjort dere noe? Er det fordi dere selv har dårlig selvtillit?
Slike spørsmål kan vippe mobbere av pinnen og få dem flaue over det de gjør.
20 år etter traff jeg en som mobbet meg mest. Han var helt på gråten og beklaget at han hadde mobbet meg. De som mobber deg vil også skjønne det før eller siden.
Send meg en mail hvis du vil "prate" mer: mrkozmic@hotmail.com
Hei. Du er i en sårbar alder hvor barn ikke helt klarer og sette seg inn i andres følelser, barna som mobber deg, har det nok ikke så bra med seg selv, det er usikre barn som er redde og skal tøffe seg. Jeg har arbeidet på barneskole og sett at søte jenter kan bli mobbet av andre jenter pga. sjalusi m.m....det trenger ikke være noen grunn, men for deg føles det nedverdigende og du blir usikker. Trist at du skal måtte ha det slik, dette er svært viktig at du tar opp med dine foreldre slik at de må ta det opp med lærer. Dette har hjulpet mange barn! Mobberne burde også fått hjelp av helsesøster da de også har det vondt inni seg, for å gjøre andre vondt, har de det vondt selv. Svar dem igjen! De er like redde som deg, men ta for deg en av gangen....når han eller hun er alene...få pratet ut. Dersom dette ikke hjelper, bør dine foreldre vurdere å bytte skole for deg.
Anonym
Sv: føles ALVORLIG!
08:22 11.10.2008
Hei!
Dette ER alvorlig! Verden blir IKKE et bedre sted uten deg. Det du skal vite, er at dette ikke er din skyld, og at det er DU som har rett når du føler deg mobbet. Det beste du kan gjøre er å fortelle dette til dine foreldre og til kontaktlæreren din. Skolen har ikke lov til å overse mobbesaker. Det finnes støttegrupper på nettet for dere som blir mobbet, og det er også støttegrupper som kan hjelpe foreldre som har barn som blir mobbet. Det er ikke alltid lett å få den hjelpen man skal ha fra skolene, og da er støttegruppene gode å ha. De kan hjelpe. En støttegruppe heter anonyme foreldre av mobbeofre. Den synes jeg dine foreldre skal gå inn på.
http://www.afam.no/cgi/forside.pl