For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Spørsmål ang. begravelse
12:53 26.08.2007
Hei, har et lite spørsmål når det gjelder begravelser og det å ta med seg barna.
Min sønn som blir seks år nå i november mistet nettopp sin oldemor altså min mormor.
Begravelsen hennes er nå på onsdag, og jeg er så utrolig usikker på om vi skal ta han med oss.
Mannen min sier plent nei og det uten noe form for diskusjon med meg om dette.
Jeg har både argumenter for både å ta han med og argumenter for å ikke ta han med.
Har dere noen råd til meg evnt. egen erfaring når det kommer til en slik situasjon.
2 trollunger :)
Sv: Spørsmål ang. begravelse
18:45 26.08.2007
Jeg har ingen erfaring med det, men jeg har mange tanker rundt det. Bestefaren min har nok ikke så lenge igjen. At jenta mi på 6 1/2 skal være med er for meg en selvfølge! Jeg vil nok også vuredere minsten på 3 1/2... Jeg tror at barn trenger en slags avslutning på samme måte som oss voksne. Jeg tror nok at hun største vil forstå at oldefar ikke er der mer, men minstemann vil nok alltid storme inn for sjekke om oldefar sitter der. Hvis vi forklarer og han blir med på minnestunden, blir det nok lettere for han senere. Jeg tror at barn ikke skal skånes for livets realiter. Hva lærer de av det? At triste ting skal vi ikke snakke om eller være med på? Be mannen din tenke seg om en gang til du. Men jeg tror det er lurt å skaffe barnevakt som kan være med under sermonien. Kan jo være litt skremmende at alle voksne han kjenner sitter og gråter.
nov/febmamma
Sv: Spørsmål ang. begravelse
20:35 26.08.2007
Hei!
Jeg har tatt med mine barn i begravelser når det er nær familie fra de var små. Barna har villet det selv også. De trenger at det er en avslutning. Da oldemoren deres døde var den eldste nesten 4år. Jeg synes det var greit å ta han med. Han hadde endel spørsmål om dette med døden og begravelse før begravelsen, og han fikk svar på mange av dem både før,og ikke minst under begravelsen. Jeg synes det er en selvfølge at man tar med barna på dette. Det er tross alt en naturlig del av livet. Vi kan ikke skjerme barna for alt vondt heller. Hadde jeg vært deg ville jeg snakket med sønnen din før begravelsen, og tatt ham med.
Jeg tror gutten synes det er godt å få tatt farvel med oldemoren sin.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem