For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Når sluttet dere å hjelpe de å pusse tennene?
20:30 24.08.2007
Jeg har liksom hele tiden tenkt å følge rådene fra tannlegene om å hjelpe til de er 10 år....
Eldste er nå 8 1/2 år og vi pusser fortsatt tennene hennes om kvelden. (om morgenen har de fått pusset selv fra de var ca 5-6 år).
Men hun pusser veldig fint og nøye (og har gjort det lenge), så jeg har lurt på å flytte grensa til 9 år... Hun har hatt et bittelite hull, men tror ikke hun kommer til å få kjempemange selv om hun pusser selv (foreldrene mine pusset ikke mine for meg til jeg var 10 år, og jeg var ikke like flink med pussen som hun er, og jeg har aldri hatt hull).
Jeg pusser dem jo gjerne, og hun har ikke mast om å få gjøre det selv. Men litt kjekt å ha ei mindre å pusse om kvelden (to småsøsken...), og siden hun er like flink som meg til å pusse.
Hvor gamle var deres da dere sluttet helt å pusse for de?
Vi sluttet også da gutten vår var åtte, dette fordi vi syntes han klarte jobben fint selv - noe tannlegen har bekreftet i ettertid. Likevel tar vi tannpussen en gang i mellom for å følge med på at alt er som det skal. Vi følger selvsagt med på at det gjøres, samt på varigheten og kvaliteten av tannpussen... men selv dette klarer han nok å passe på selv...