Spiseforstyrrelser hos små og store
Her kan du komme med dine bekymringer og erfaringer rundt å ha et barn med spiseforstyrrelser, være bekymret for at du har det, eller rett og slett være spiseforstyrret selv. Dette er ingen slankedebatt!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Vennlig hilsen jordmor Siri
Trenger hjelp ang spiseproblemer hos 6 åring. |
20:07 23.08.2007 |
|---|---|
Nå er jeg temmelig desperat angående min sønn på 6 snart 7 år som sliter veldig med maten. Han er utrolig vanskelig og har vært det siden han begynte på fast føde. Han tør ikke prøve ny mat og lager til og med problemer når jeg lager egen mat til ham. Han liker kun pølser, pizza og grøt av varm mat og på skiva er det syltetøy eller nugatti. Før spiste han alle typer youghurt , nå er det kun melon. Hver dag er ett helvitte med middagsbordet for når han får sin egen mat finner han uannsett små feil som at pølsa er kutta opp, grøten er for varm eller pizza hadde han ikke lyst på den dagen. Han skriker og piper til vi blir så forbanna at vi sender ham på rommet. Har alltid fått beskjed om at det vil bedre seg med alderen men jeg kan ikke lenger tro på dette. Ting blir jo bare verre og verre og nå orker jeg ikke mer. Gutten er tynn men ikke undervektig, han er aktiv og ikke lat derfor synes det ikke på ham. Legen sjønner ikke at familien faktisk har det grusomt pga dette og ber oss om å holde vekta under oppsyn i tilfelle vekttap. Det har også blitt tatt diverse blodprøver og alt er greit. Bør jeg virkelig da la gutten holde på som han gjør? Er det ikke alvorlig nok at lillebror, mor og far blir slitne av å ha det slik? Jeg har ærlig talt vurdert å finne fosterhjem for gutten for nå er det nok. Jeg orker ikke mer nå. Vi gikk på familierådgivningsenteret med ham når han var 4 år og hun kom med masse håp til oss og villig til å hjelpe. Jeg skulle lage mat og hun skulle filme ett måltid hos oss. Joda når hun kom så spiste gutten og det gjorde han gangen etterpå også når han fikk mat han ikke likte. Da mente hun at vi gjorde ting anderledes når hun filma.... Så jeg ba henne filme ett måltid hvor hun gjemte seg og han ikke visste at hun var der. Da var han selvfølgelig tilbake i sitt vante ess og lagte problemer. To dager senere ringte hun som filma og sa hun dessverre ikke kunne hjelpe oss likevel- han var for komplisert. Så hva gjør jeg? Rett før jeg leier inn en polakk med kamera som kan stå å filme så vi får mat i gutten og ro rundt bordet. Er veldig takknemlig for råd og hjelp ang dette for nå er jeg helt rådvill. |
|
| hippilus | |
Sv: Trenger hjelp ang spiseproblemer hos 6 åring. |
09:44 10.11.2007 |
|---|---|
Hei! Jeg skrev akkurat et svar til deg, men det ser ut til at det ikke ble lagt inn. Prøver å gjennta meg selv. Håper du fremdeles holder ut, og at fosterhjem bare var en forbigående tanke=) Jeg har en lillebror som er akkurat lik sønnen din i matveien. Kun nugatti, brunost og en spesiell fårepølse er det han spiser til pålegg. Han har aldri spist vanlig middag. Grøt, pannekaker, en type pizza er det han har vokst opp på. Nå er grøten kuttet ut, men ersattet med potetbåter. Han ble tatt med til psykolog, filmet og vurdert. Ingen gode råd kom. Så ble han tatt med til homeopat. Der fikk mamma beskjed om å ikke stesse, sannsynligvis ville han vokse det av seg. Men at dette absolutt er en form for spiseforstyrrelser som skal taes alvorlig. Det er altså kanskje ikke en fiks tanke hos sønnen din. Spør hva han vil spise til middag, og lag det. Om han da trekker seg, får han ikke noe annet. Selv om han er tynn, overlever han å hoppe over et måltid. Ikke mas om mat, ikke lag nummer ut av hvor mye han har spist hver dag o.l Prøv med en ny ting en gang i mnd, som ligner det han liker fra før. Mulig at han slapper av under måltidene når fokuset etterhvert ikke lengre er på han. Kanskje han ber om nye ting selv. (det er jo event fantastisk) Broren min er nå 22 år, og det er først nå han prøver seg veeeldig forsiktig frem, da spiseproblemene hans blir tydelige i sosiale sammenhenger med servering. Han er for øvrig den smarteste av oss søsken, studerer til ingeniør, har samboer og er aktiv i fotballmiljøet. Han er meget smal, men ikke undererenært. Moren min er fremdeles mye bekymret for han, og prøver å lure inn vitaminer og kosttilskudd i skapene hans. Hold ut, det blir bedre. Lag egen mat til han, ikke la sønnen din styre måltidene. Ta kontroll, og event send han til homeopat. Lykke til!!! |
|
| keaa | |
Sv: Trenger hjelp ang spiseproblemer hos 6 åring. |
12:40 31.01.2008 |
|---|---|
hei,hva med å la sønnen være med å handle til et middagsmåltid og etterpå være med å lage maten,da spiser hele familien det,dekk hyggelig på bordet og ikke fokuser på sønnen men ros godt om han har oppført seg pent og spist maten sin |
|
| Anonym | |