Her kan du skrive en liten hyllest til akkurat din mor, og så sende henne linken etterpå hvis du har lyst til å dele den med henne også:-)
Man kan aldri få nok ros!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hjelp om gudmor og gudfar.
15:24 15.08.2007
Har alle her gudforeldre til babyen?
Det har ikke vi. Hun er ikke døpt, siden mora til mannen min er jødisk.
Er det litt rart? Skulle vi kanskje hatt guforeldre?
Hvordan kan vi gjøre det?
Vi spør noen og får ja, og hva så?
Gudmor / gudfar er vel den som bar barnet til dåpen. Hvis barnet ikke er døpt, har det han ikke gudmor/gudfar. Ofte er det jo en av foreldrene som bærer barnet til dåpen (altså ved døpefonten) og da bruker man jo ikke "tittelen" gudmor/gudfar. Trodde dette bare var hvis det var en av fadderne som bar barnet ved døpefonten.
Jeg har selv aldri hatt / brukt denne "tittelen" til noen av mine faddere.
Faddere/guforeldre har dere bare hvis barnet døpes, hvis dere har navnefest i regi av humanetisk forbund kan dere ha vitner. Hvis dere ikke har noen av delene, har dere heller ikke faddere/gudforeldre/vitner.
Der jeg bor er gudforeldre de som bärer barnet til dåpen. Jeg og gubben har bärt begge jentene våre selv - altså ingen aktuell problemstilling hos oss. Foreldrene mine bar meg og sös til dåpen, mens minstesöstra mi har gudforeldre (et vennepar av mine foreldre). Hun har faktisk kalt dem "gudmor og gudfar", gudmor döde for mange år siden, men hun har fortsatt et spesielt forhold til gudfar.
Ser ikke helt poenget med å ha gudforeldre hvis jenta ikke er döpt/skal döpes... men tror kanskje det du mener er like mye faddere som gudforeldre.
Jeg er fadder på jenta til bestevenninna mi. De har ikke hatt verken dåp eller navnefest, men jeg er likevel fadderen hennes. Hun er fadderjenta mi, og kommer alltid til å ha en spesiell plass i hjertet mitt. Jeg ser på meg selv like mye som en fadder for henne som venninna mi er for eldstejenta mi - selv om jeg ikke har det på papir sånn som hun har.
Av egne erfaringer syns jeg derfor du fint kan be noen väre "faddere" på jenta di - uavnengig av hvordan dere organiserer selve "dåpen" :)