Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 6-8 år

For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Bilbelte
 02:31 14.08.2007
Har en datter på 7 år som nekter å ha på seg bilbelte. Hun blir helt hysterisk hver gang jeg tar på hun belte, og hun gir seg ikke med gråting og skriking før hun får av seg belte igjen. Hun tar av seg belte hele tiden når vi kjører, og jeg må stoppe hele tiden for å feste hun. Synes dette er utrolig slitsom og ikke minst skummelt. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd alt i fra å forklare, kjefte, nekte hun ting osv. men ingenting ser ut til å hjelpe. Noen tips til hva vi kan gjøre?
Lurer på hva dette kommer av, for hun har egentlig alltid vært sånn, og det har bare blitt verre med tiden.
Hva tror dere kan være grunnen? Hun har nå gått over til å bare bruke bilpute.
Anonym
Sv: Bilbelte
 10:22 14.08.2007
Min eldste var fæl til å ta av seg bilbelte. H*n sluttet med det etter at vi skled av veien og veltet, men det er temmelig drastisk. Jeg anbefaler deg ikke å gjøre noe sånt med vilje :-). Poenget mitt er at unger skjønner ikke vitsen med bilbelte. Det er bare noe som strammer i hindrer bevegelsesfriheten deres.

Du sier at hun gråter og skriker. Har hun tendenser til klaustrofobi og at det er derfor hun ikke vil ha på beltet?

Jeg har ingen fasitsvar til deg, annet enn å fortsette å forklare at bilbeltet må vi bruke. Det er faktisk lovpålagt. Vil hun ikke ha på belte kan hun egentlig ikke være med i bilen. Kan du snakke med læreren hennes og høre om de kan ha det som tema på skolen? Kan du snakke med politiet og høre om du kan få komme innom der med henne og få dem til å forklare henne det?
Filifjonka
 12:56 14.08.2007
Vil anbefale deg å la jentungen "øve" seg litt med bilbeltet når dere ikke kjører.

Har med hell hatt et belønningssystem når min jente har nektet å gjøre som fortalt. F.eks. så taklet hun ikke være hjemme alene i 10 min før hun gikk på skolen (etter at jeg gikk på jobb). Vi begynte med et stjernesystem. Hun fikk en stjerne for hver gang hun oppførte seg eksemplarisk (og vi limte denne på kalenderen). Etter at hun hadde fått ti stjerner vanket en på forhånd avtalt belønning og problemet var forøvrig løst.

Hva med å prøve en slik variant? Det er bedre å belønne god oppførsel i noen tilfeller.

Nina
Anonym
 19:22 14.08.2007
Jeg vet ikke helt om hun får klaustrofobi eller er redd for å ha på seg belte. Jeg har prøvd å spørre hun, men jeg får aldri noe skikkelig svar. Hun sier bare at hun absolutt ikke vil ha på seg bilbelte, og at flere av vennene hennes slipper å bruke det. Har faktisk sett ved flere anledninger at noen av vennene hennes har sittet usikret i bil, og det skremmer meg. Har tatt det opp med foreldrene deres, og de bare unnskylder seg med at de hadde dårlig tid osv. Hadde kanskje vært lurt å ta kontakt med skolen og høre om de kan ta opp bilbelte som tema. Kanskje det kan hjelpe.
.
Vi kunne jo kanskje øvd litt på å bruke bilbelte. Kanskje hun etterhvert synes det er greit hvis hun blir vandt til det?

Noen tips til hvordan vi kan øve? Kanskje vi kan gjøre det sånn at hun får en "stjerne" for hver gang hun sitter i bilen med belte på uten at vi kjører, og utenatt det blir noe skriking. Etter 10 stjerner så finner vi på noe gøy. Kan det kanskje være lurt? Hvor lenge bør hun sitte med belte på før hun evt. får en stjerne?

Noen som vet hva som kan være grunnen til at hun ikke liker å bruke bilbelte?
Håper virkelig vi få en slutt på dette tullet!

Anonym
 14:42 15.08.2007
Jeg tror nesten du må gjøre et forsøk. Det er rart hva disse småjentene er villig til å gjøre så lenge de får en belønning. Jeg opplevde ihvertfall at min endret seg, så nå er det ingen sure miner lenger, til tross for at det ikke vanker stjerner lenger.

Det er jo selvsagt mulig at hun får klaustrofobiske reaksjoner, men en annen mulighet er jo at det rett og slett er mer komfortabelt å sitte uten sele. Og hvis venninnene slipper å bruke sele, så kjenner vi jo argumentasjonen...

Snakk om det på forhånd. Bli enig om en belønning slik at hun blir motivert. Og for all del, vær konsekvent. Oppfører hun seg ikke som avtalt (sett premissene på forhånd) så blir det ingen stjerne. Prøv med en kort tur til f.eks. butikken først, deretter er det mulig å gjøre bilturene lengre.

Er hun helt umulig kan dere jo sitte i bilen på starten, kanskje med nedrullet vindu (dersom klaus). Neste gang kan man evt starte bilen, og neste gang ta en kort tur. Ta det gradvis!

Lykke til!

Nina
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------