Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Spedkost undersøkelsen, mars 2003

En ny rapport viser at kostholdet blant 6 måneder gamle spedbarn i stor grad er i tråd med de anbefalingene som gis, og at spedbarna ammes mer enn noen gang. Beregninger viser at mødre i Norge samlet produserer over 10 millioner liter morsmelk per år. Det er en økning på nærmere 20% siden midten av 1990-tallet. En mor som ammer barnet hele første leveår vil gjennomsnittlig produsere rundt 225 liter.

Av Bente Steinnes Sosial og Helsedirektoratet

Det er bare 1% av spedbarna som aldri har fått morsmelk. Ved 6 måneders alder er det 80% som fortsatt får morsmelk. Gjennom kostholdsundersøkelsen Spedkost har man for første gang fått landsdekkende data om spedbarn sitt kosthold i Norge.

Ammingen øker
- Undersøkelsen viser en gledelig økning i amming. Faktisk er dette den høyeste ammeforekomsten som er målt i større undersøkelser i Norge. Det er også en betydelig høyere ammeforekomst enn det som er rapportert fra en rekke andre land i verden, sier divisjonsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet, Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Spedkost viser videre at 70% av spedbarna får morsmelk som eneste næring (fullammes) de første 3 månedene. Ved 4 måneders alder blir under halvparten (44%) av spedbarna fullammet.
- Det er svært positivt at så mange som 70% fullammes de første 3 månedene. Det er ingen selvfølge at norske mødre ammer så mye. Styrket ammeveiledning i helsetjenesten gjennom blant annet prosjektet Mor-barn- vennlig initiativ har vært med på å motivere mødre til å amme. Da undersøkelsen pågikk, ble fullamming anbefalt de første 4-6 måneder. Nå anbefaler vi fullamming helt fram til 6 måneders alder, dersom mor og barn trives med det. Dette er på bakgrunn av ny kunnskap og i tråd med nye internasjonale anbefalinger, sier Bjørneboe. Hun tror det er sannsynlig at de nye anbefalingene vil føre til økt grad av fullamming.

Mange får grøt og tran
Spedkost viser at svært mange spedbarn får grøt ved 6 måneders alder. I første rekke er det industriframstilt grøt som blir gitt. Moste poteter og grønnsaker og med tillegg av kjøtt er også vanlig spedbarnskost samt frukt- eller bærmos. Undersøkelsen viser at de fleste (80%) får vitamin D-tilskudd, som anbefalt. Tran gis til noe over halvparten (55%), og er det vanligste vitamin D-tilskuddet som gis ved 6 måneders alder.

Om Spedkost:
Spedkost er gjennomført av Sosial- og helsedirektoratet i samarbeid med Statens næringsmiddeltilsyn, Institutt for ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo og Statistisk sentralbyrå og med støtte fra Norges Forskningsråd. Undersøkelsen er gjennomført i et utvalg av 2383 seks måneder gamle spedbarn. Les hele rapporten på Sosial og helsedirektoratet eller Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet

Google 
 
BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)


------- Annonser -------